پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

فصلنامه «پاژ» به پله نهم رسید

نهمین شماره از دوره جدید فصلنامه «پاژ»، نشریه تخصصی فرهنگ‌سرای فردوسی، منتشر شد. مطالب این فصلنامه در بخش‌های گوناگونی چون «هنر و هنرمندان»، «از دیار آشنایان»، «شعر و داستان»، «کتاب‌شناخت»، «نقد و تحقیق» و «یادرفتگان» جای گرفته است.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نهمین شماره از فصلنامه «پاژ» بخش‌های متنوعی چون «نقد و تحقیق»، «هنر و هنرمندان»، «از دیار آشنایان»، «شعر و داستان»، «کتاب‌شناخت»، «یاد رفتگان»، «باستان‌شناسی، تاریخ و جغرافیا» و «گزارش و گفت‌و‌گو» را شامل می‌شود.
در بخش «نقد و تحقیق» این شماره از فصلنامه «پاژ» مطالبی چون «درباره خدای‌نامک» نوشته ع. شاپور شهبازی و محمود حسن‌آبادی، «پراکندگی نگاره‌های شاهنامه در کتابخانه‌های بریتانیا» از فاطمه ماه‌وان، «شاهنامه، در جزر و مد آرا نقدی ادیبان عرب» اثر علی سلیمی و پیمان صالحی، «نگاهی بر کتاب برابر نهاد شاهنامه فردوسی و غرر السیر ثعالبی» به قلم نغمه دادور، «درآمدی بر تبارشناسی پیر مغان (1)» از محسن بابایی دیده می‌شود.
در بخش «باستان‌شناسی، تاریخ و جغرافیا» نیط مطالب «جایگاه ولایت توس در شاهنامه (با تاملی در جغرافیای شاهنامه)» از مهدی سیدی، «توس در مطالعات باستان‌شناختی» نوشته رجبعلی لباف خانیکی، «سیمای باستانی پاژ» اثر جواد زاشکی علی‌آباد و محمود طغرایی آمده است.
«گزارش و گفت‌وگو» عنوان بخش دیگر این فصلنامه است و یک گزارش و یک گفت‌وگو مبنی بر «این قند پارسی که به بنگاله می‌رود: گزارشی از همایش میان‌فصلی فرهنگسرای فردوسی در موضوع روابط فرهنگی خراسان با هند» به قلم یوسف بینا و گفت‌وگو با محمدتقی راشد محصل را شامل می‌‌شود.
بخش‌های«هنر و هنرمندان»، «از دیار آشنایان»، «شعر و داستان»، «کتاب‌شناخت» و «یادرفتگان» دیگر بخش‌های این فصلنامه هستند.
سرمقاله این شماره از فصلنامه «پاژ» با عنوان «باز هم پاژ و این بار تا همیشه» به قلم محمدجعفر یاحقی، سردبیر فصلنامه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته شده است.
فرهنگسرای فردوسی موسسه‌ای است مردمی، غیرانتفاعی و غیر وابسته که با اهدافی چون بررسی و معرفی مقام و موقعیت فردوسی در تاریخ و ادب ایران و جهان، تعریف و اجرای پژوهش‌های بنیادی در زمینه تحولات اجتماعی، تاریخی، فرهنگی و ادبی ایران تا روزگار فردوسی و نشان دادن تاثیر اندیشه و خرد فردوسی در حرکت‌های فرهنگی، ادبی، اعتقادی و تاریخی در مسیر تکامل اجتماعی ایرانیان، و برخی اهداف دیگر، از سال 1384 تاسیس شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد