پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

شالوده جغرافیای علمی برپایه شاهنامه فردوسی است

محمدحسن ضیاءتوانا، استاد گروه جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که شالوده جغرافیای علمی جهان که براساس کتاب «سنجش خرد ناب» اثر سترگ «امانوئل کانت» پایه‌گذاری شده، الهام‌ گرفته از شاهنامه فردوسی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ محمدحسن ضیاءتوانا در مراسم نکوداشت استادان پیشکسوت مطالعات روستایی ایران اظهار کرد: رساله‌ای که تدوین کردم با عنوان «چشم‌انداز کشاورزی سیستان در یک سده از 1880 تا 1980» بود که در آلمان منتشر شد. جغرافیا را برپایه دو مکتب چشم‌انداز و فضا تقسیم‌بندی کردم. چشم‌انداز به مسایلی چون نشان، بافت و ساختار توجه دارد و در تقسیم‌بندی فضا در سه بعد و حجم بررسی می‌شود. «امانوئل کانت» در کتاب «سنجش خرد ناب» که با الهام از فردوسی آن را نوشت، شالوده جغرافیای علمی را پایه‌گذاری کرد.

این استاد پیشکسوت با اشاره به مساله جهانی شدن افزود: امروزه جهان به سوی جهانی شدن، دهکده جهانی و فشردگی زمان و مکان پیش می‌رود. من در آموزش و پژوهش‌های روستایی، غیرروستایی، درون‌شهری، ناحیه‌ای و سیاسی همواره به بنیان‌های تئوریک توجه داشته‌ام. فعالیت‌هایم را مدیون شرف‌الدین خراسانی، فیلسوف بزرگ ایرانی می‌دانم که بسیاری از دانشمندان مانند سید حسین نصر و عبدالکریم سروش سر تعظیم در برابر وی فرود آورده‌اند. در تعریف دانش جغرافیا، باید مفاهیم، رابطه انسان و محیط روشن شود تا به فضا و توسعه پایدار برسیم.
دیدگاه‌های فارابی را مطالعه کنید!

وی با اشاره به بی‌توجهی به داشته‌های سرزمین ایران بیان کرد: «هابرماس» در سفری که به ایران و شهر شیراز کرده بود، در آرامگاه حافظ تفالی زد که چنین آمد: «سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد/ و آن‌چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد» و این بدین معناست هنگامی که «ویل دورانت» گهواره تمدن بشری و غرب را وامدار شرق و دستاوردهای علمی آن می‌داند، ما از خود دور شده‌ایم.
ضیاءتوانا گفت: «توماس مور» در قرن 15 و 16 میلادی نخستین متفکر سنت آرمان‌‌گرایی نامیده شد، 500 سال پیش از وی، ابونصر فارابی ملقب به معلم ثانی نظریه مدینه فاضله را بیان کرده بود و 12 صفت یا پیش‌فرض را برای مدیریت یک حکومت شهری اجتناب‌ناپذیر دانست. من در این مراسم از دوستان خواهش می‌کنم دیدگاه‌های فارابی را مطالعه کنید.