پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

دکتر محمدحسین توسی وند درگذشت

حمدحسین‌توسی‌وند بنیانگذار بنیاد فردوسی در روز بزرگداشت فردوسی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش وبسایت بنیاد فردوسی، دکتر محمدحسین توسی‌وند، پزشک و شاهنامه پژوه و پایه گذار بنیاد فردوسی در شامگاه 25 اردیبهشت 1393 همزمان با روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از تپش ایستاد.

توسی‌وند که سالها در راه پیشبرد فرهنگ ایران بزرگ تلاش کرد، با راهبری سازمان خیریه پزشکان آلمان خدمات زیادی به جامعه بشری را در کارنامه خود به یادگار گذاشت و به پاس این در سال 2002 میلادی از دست گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان عالی‌ترین نشان دولتی ژرمنها را دریافت کرد.

بر پایه سفارش وی، خبر بیماری قلبی و بستری شدن توسی‌وند در بیمارستان برلین در ویژه برنامه‌های بزرگداشت فردوسی امسال اعلام نشد اما پس از پایان این آیین‌ها به وصیت خودش، پیکرش برای تشییع از برلین آلمان به مشهد و سپس روستای پاژ، زادگاه فردوسی برای آیین خاکسپاری منتقل خواهد شد که به زودی به آگاهی عموم خواهد رسید.

دکتر محمدحسین توسی وند که در سطح جهانی به فعالیتهای بشردوستانه شهره بود در سال 1315 در روستای پاژ دیده به جهان گشود و پس از تحصیل در مدرسه‌های استان خراسان با دریافت پذیرش از دانشگاه‌هامبورگ رهسپار آلمان شد.

توسی‌وند از جوانی در کنار تحصیل در رشته پزشکی به پژوهش در زمینه فرهنگ و تمدن ایران پرداخت. وی پس از گذراندن دوره‌های عمومی پزشکی در دوره‌های تخصصی جراحی مغز و اعصاب و طب ورزش، به جایگاه قابل توجهی در میان دانش آموختگان این رشته دست یافت.

وی در دانشگاه فردوسی مشهد به مدت دو سال به تدریس مشغول شد اما به دلیل نامساعد بودن موقعیت فرزندانش که در اروپا به تحصیل مشغول بودند، دوباره به آلمان بازگشت و به عنوان معاون بخش جراحی بیمارستان دولتی نوکلن، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی از پایه گذاران سازمان خیریه پزشکان آلمان و انجمن دوستی آلمان و ایران بود و به خاطر کمک‌های زیادش به آسیب دیدگان، زلزله زدگان و جنگ زدگان کشورهای گوناگون همچون ایران، افغانستان، فلسطین، لبنان، ترکیه، کشمیر پاکستان، موزامبیک، بوسنی، کوزوو، چچن، آلمان، روسیه، ایتالیا، کانادا و آمریکا، نامزد جایزه نوبل در بخش انسان دوستانه در سال 2008 میلادی از سوی انستیتوی جغرافیایی برلین شد.

دکتر محمدحسین توسی وند از سال 1384 به همراه فردوسی پژوهان داخل و خارج از کشور، بنیاد فردوسی را راه اندازی کرد. او مبتکر جراحی میکروسکوپی در ایران، شهروند افتخاری شهر سن پترزبورگ روسیه و همراهی در ثبت جهانی هزاره شاهنامه در یونسکو هم بوده است.

آیین پایانی بزرگداشت فردوسی در مشهد انجام شد

نویسنده: علیرضا حیدری-خراسان
سالی متفاوت برای بزرگداشت فردوسی

شاید امسال این خواسته فردوسی که:

هر آن کس که دارد هش و رای و دین/ پس از مرگ بر من کند آفرین

بیشتر به چشم آمد و جلوه گر شد. امسال شهر فردوسی با چند برنامه علمی، هنری و مردمی همراه شد که از بیست و سوم در آرامگاه حکیم توس آغاز شد و هم چنان ادامه دارد.صبح روز گذشته سالن اصلی تئاتر شهر مشهد میزبان علاقه مندان به سراینده شاهنامه بود که آمده بودند آیین پایانی همایش فردوسی را به جشن بنشینند. همایش فردوسی روز بیست و چهارم در دانشگاه فردوسی آغاز شد و جمع زیادی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فردوسی پژوهان و دانشجویان در آن حضور داشتند، همایشی علمی با عنوان «شاهنامه و مطالعات هنری» و تعداد زیادی سخنرانی. این همایش روز گذشته با حضور وزیر پایان یافت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به گفته خودش آمده بود تا ادای احترامی کند به حکیم بزرگ فردوسی. همایش روز گذشته هم سخنرانی داشت و هم نمایش و هم رونمایی. رونمایی از سه کار ارزشمند: آخرین آلبوم استاد شهرام ناظری با عنوان «درفش کاویانی»، مجموعه مقالات همایش «شاهنامه و مطالعات هنری» و مجموعه ای از کتاب های پی نما (کمیک استریپ) با موضوع شاهنامه که به همت موسسه فرهنگی و هنری خراسان- روزنامه خراسان- تهیه و منتشر شده است.

از سخنرانی میزبان تا اجرای موسیقی

به رسم میزبانی پس از اجرای بخشی از هفت خان رستم، امیرحسین مدرس- مجری- سیدسعید سرابی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را برای سخنرانی دعوت کرد. او از خراسان بزرگ گفت و از نقش فردوسی در این کهن سرزمین. سرابی کوشش های عالمانه و بی دریغ دانشمندان، شاعران و هنرمندان دیار خراسان را بی نظیر توصیف کرد و افزود: بخش قابل توجهی از فرهنگ ایران زمین مدیون خراسان و فردوسی است هر چند هنوز مفاهیم نامکشوفی در اثر گرانسنگ حکیم توس وجود دارد اما اثر او مرزهای جغرافیایی زمان و مکان را در نوردیده و بر تارک ادبیات جهان می درخشد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان با اشاره به تمجید رهبر معظم انقلاب از شخصیت فردوسی و شاهنامه او گفت: امیدواریم بتوانیم نسبت به فردوسی بزرگ ادای دین بکنیم. از این رو طرح اهدای نشان ملی فردوسی را در دستور کار داریم و امید است با تصویب نهایی هر ساله به اندیشمندان و صاحب نظران حوزه ادبیات، زبان فارسی و فردوسی اعطا شود.

استاد محقق، افتخار خراسان

پس از سخنرانی سرابی، گروه کر صبا برنامه ای هنری اجرا کرد که پیش از این جایزه جشنواره تولیدات صدا و سیما را کسب کرده بود. شعر این کار از دکتر اکرامی بود، خواننده حمید صحاف، آهنگساز حمید اکبرزاده و به سرپرستی حسین انفرادی، کاری که با تشویق حاضران همراه شد.

استاد کم نظیر عرصه ادبیات، دکتر مهدی محقق تنها سخنران علمی این مراسم بود. استادی که دانشجویان و تربیت یافتگان زیادی مدیون دانش او و اخلاق و معرفت این مرد هستند. مردی آرام، استادی دوست داشتنی و صاحب دانش  فراوان. دکتر مهدی محقق را وقتی گفت «من زاده مشهد» هستم بیشتر تشویق کردند و به راستی که او افتخاری بر افتخارات این بوم و بر است. دکتر محقق ابتدا از خود گفت و این که من در مشهد در مدرسه ای درس را آغاز کردم که به جای سرود شاهنشاهی، زیارت امام رضا(ع) را می خواندند که بارقه ای از نور و امید و شوق به اهل بیت(ع) را در دل دانش آموزان شعله ور می کرد. او از استادان بنام خود یاد کرد: بزرگانی که در حوزه دین سرآمد بودند مرحوم مجتبی قزوینی، هاشم قزوینی، ادیب نیشابوری و آقاسیداحمد مدرس یزدی.دکتر محقق که امروز رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو هیئت امنای بنیاد دایرة المعارف اسلامی است از فردوسی هم به نیکی و شایستگی تجلیل و تمجید کرد. استاد محقق ،فردوسی را شاعری معرفی کرد که هم در روزگار خود و هم امروز مظلوم بود و هست. در آن روزگار بر اثر سعایت و دشمنی و دسیسه چینی سخن چینان با نامهربانی روبه رو بود و به اتهام معتزلی بودن و رافضی بودن مورد خشم و غضب سلطان محمود قرار گرفت اما این زبان و اندیشه و کلام فردوسی بود که نام او را زنده نگاه داشت.

آخرین رویای رستم و رونمایی ۳ اثر ارزشمند درحوزه شاهنامه

سخنرانی استاد محقق که با تشویق بسیار حاضران به پایان رسید سروش طاهری- هنرمند خوب و توانای شهرمان که در جشنواره تئاتر فجر هم افتخاری برای خراسان بود- متنی از استاد قطب الدین صادقی را با عنوان «آخرین رویای رستم» اجرا کرد .قطب الدین صادقی، هنرمند و استاد صاحب عرصه تئاتر و نمایش که اتفاقا در ویژه نامه فردوسی که دو سال پیش خراسان منتشر کرد مطلب ارزشمندی از او به چاپ رسید سال هاست به احترام فردوسی و اثر بزرگ او شاهنامه نمایشنامه هایی را نوشته و نمایش هایی را به صحنه اجرا برده است.

رونمایی برنامه بعدی پس از اجرای «آخرین رویای رستم» بود. نخستین آن آخرین آلبوم استاد شهرام ناظری با عنوان درفش کاویانی بود که با پخش پیام این استاد همراه بود.

دکترمحمدجعفر یاحقی استاد دانشگاه و دکتر پرویز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گشاینده این رونمایی بود که با اهدای هدایایی به الهام، آهنگساز این آلبوم به نمایندگی از استاد ناظری همراه شد. مجموعه مقالات همایش «شاهنامه و مطالعات هنری» را هم دکتر علی اشرف صادقی و دکترجنتی، وزیر ارشاد رونمایی کردند و سرانجام سری جدید کتاب های کمیک استریپ شاهنامه فردوسی کاری از موسسه فرهنگی وهنری خراسان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر یاحقی، دکتر علی اشرف صادقی، رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، کورش شجاعی، سعید احدیان، عفت شریعتی و سیدمصطفی حسینی، تصویرگر این اثر رونمایی شد.

ادای دینی به محضر فردوسی

در هنگام رونمایی از این مجموعه کورش شجاعی- مدیرمسئول روزنامه خراسان- در سخنانی کوتاه گفت: این مجموعه هفت خان رستم را به تصویر کشیده است از باب ادای دینی کوچک به محضر فردوسی که بزرگ ترین سخن سرای ایران است و یکی از نمادهای فاخر ایران اسلامی. وی این کار را از طرف موسسه فرهنگی و هنری روزنامه خراسان با بیش از ۶۵ سال سابقه قدم کوچکی برشمرد که سعی کرده است راهی برای معرفی شاهنامه در بین مخاطبان نوجوان پیدا کند و به زبان ساده و تصویری نوجوانان را به سمت شاهنامه سوق دهد.شجاعی با اشاره به این که مقام معظم رهبری نیز همواره از فردوسی به بزرگی و سترگی یاد کرده اند گفت: امیدواریم این اقدام بتواند در بزرگداشت نام فردوسی و ارج گذاری به اثر گرانسنگ او شاهنامه قدمی تاثیرگذار باشد.

وزیر هم به احترام فردوسی به مشهد آمد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران پایانی این مراسم بود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود با قرائت شعر به نام خداوند جان و خرد ،کزین برتر اندیشه برنگذرد گفت : "فردوسی" و به تبع آن " شاهنامه " حافظ راستین سنت های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است . شاید بی وجود این اثر بزرگ ، بسیاری از عناصر مثبت فرهنگ گذشته ما در توفان حوادث تاریخی نابود می شد و اثری از آنها به جای نمی ماند.

فردوسی شاعری معتقد به امامت و ولایت مولا علی (ع) بود و با خلق حماسه عظیم خود ، آمیختگی دو فرهنگ ایران و اسلام را به بهترین روش ممکن عینیت بخشید . با تامل در شاهنامه ،عشق و ارادت این شاعر پارسی گوی به مولا علی (ع) کاملا مشهود است ، آنجا که دین و راه خود را پیروی از پیامبر و علی و خود را خاک پای مولا می داند. وی ادامه داد: اگر فردوسی در سپیده دم تاریخ ادب و هنر ایران سر برنمی آورد و شاهنامه را نمی سرود ، هیچ یک از شاعران بزرگ ایران به آن پایه و مایه که دست یافته اند نائل نمی شدند و فراتر از آن ، اکنون که ما گرد همدیگر جمع شده ایم و به زبان شیوای فارسی با یکدیگر سخن می گوییم می توان گفت تا اندازه زیادی مدیون فردوسی هستیم .

تجلیل از بزرگان

آیین پایانی بزرگداشت با تقدیر و تجلیل از سه بزرگمرد عرصه دانش و ادب و هنر همراه شد. دکتر مهدی محقق، استاد سمیعی گیلانی و دکتر قطب الدین صادقی به شایستگی با تشویق حاضران تجلیل شدند. اهدای یک قالیچه، یک تابلوی خوشنویسی و نشان فردوسی هرچند در برابر کوشش های این بزرگان در عرصه فردوسی پژوهی، زبان فارسی و هنر ایرانی تجلیل هایی کوچک است اما همین قدردانی ها از آن همه تلاش های علمی، ادبی و هنری بزرگداشت دانش است و دانشمندی که می تواند بر بالندگی هنر و فرهنگ این بوم و بر بیفزاید.

همایش کاخ بلند در بزرگداشت فردوسی برگزار می‌شود

همایش کاخ بلند در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی 24 اردیبهشت در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش «کاخ بلند» با سخنرانی قدمعلی سرامی و شاهین فرهت و با همکاری باغ موزه قصر و بنیاد فردوسی، برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه آثار هنری محمدباقر آقامیری، نگارگر داستان‌های شاهنامه و کیومرث قورچیان، نقاش خیالی‌نگار از تصویرسازی اسطوره‌های شاهنامه‌ای و نمایشگاه کتاب نشر زرین و سیمین، از دیگر برنامه‌های این همایش است.

تجلیل از استادان شاهنامه‌پژوه مانند قدمعلی سرامی، عضو امنای بنیاد فردوسی و شاهین فرهت، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و سازنده سمفونی فردوسی و محمدعلی داوودی‌پور، ناشر برگزیده شاهنامه فردوسی و نکوداشت هنرمندان برتر ایران مرشد سیروان نوروزی، و محمدباقر آقامیری و کیومرث قورچیان از دیگر برنامه‌های همایش «کاخ بلند» خواهد بود.

این همایش ساعت 18 روز چهارشنبه 24 اردیبهشت در  «کاخ بلند» در باغ موزه قصر به نشانی خیابان مطهری، پس از خیابان شریعتی، میدان پلیس، تالار فرخی یزدی برگزار می‌شود.

بزرگداشت "حکیم ابوالقاسم فردوسی"

25 اردیبهشت ماه، سال روز بزرگداشت "حکیم ابوالقاسم فردوسی" جامعه علمی، فرهنگی و ادبی ایران و جهان را به تکاپویی ارزشمند، در زمینه شناخت آثار شاعر گرانقدر ایران زمین وا داشته است تا به این بهانه،  دستاوردهای ادیبان و محققان در این حوزه، در دسترس عموم قرار گیرد. شاید از این ره، نه شیخ را که خود را به خرد زنده کنند چرا که او به حقیقت با تلاش سی ساله اش ادبیات و تاریخ ایران زمین و خود را زنده و پاینده کرد و برای همیشه از گزند ناملایمات در امان داشت. او خود می فرماید:

بناهای آباد گردد خراب                     ز باران و از تابش آفتاب 
پی افکندم از نظم کاخی بلند             که از باد و باران نیابد گزند
بر این نامه بر سال ها بگذرد          بخواند همی هر که دارد خرد  
نمیرم از این پس که من زنده ام            که تخم سخن را پراکنده ام

عاشقان و ره جویان او نیز به پاسداشت حکمت و خردمندی، این روز را با نوشیدن جرعه هایی از شاهنامه این گونه گرامی دارند.

همایش ملی فردوسی و شاهنامه با محور شاهنامة فردوسی و مطالعات هنری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.


بیر علمی این همایش روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: همایش مذکور به همت قطب علمی شاهنامه و فردوسی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و فرهنگسرای فردوسی روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور دانشمندان، شاهنامه پژوهان، دانشجویان و دوستداران شاهنامه فردوسی برگزار می شود.
دکتر محمدجعفر یاحقی آشنایی با تحقیقات جدید در حوزة مطالعات هنری مربوط به شاهنامه‌، گفت وگو و تبادل نظر شاهنامه‌پژوهان و دوستداران شاهنامه و ‌تشویق و ترغیب پژوهشگران به گسترش و تعمیق تحقیقات علمی در حوزه شاهنامه‌پژوهی را از اهداف این همایش ذکر کرد.
وی افزود: بزرگداشت مقام فردوسی و بررسی نقش شاهکار بزرگ او به عنوان یکی از مولفه‌های مهم وحدت ملی، آسیب شناسی تحقیقات انجام شده درباره شاهنامه و بررسی راهکارهای افزایش سطح علمی مطالعات و بررسی راهکارهای ترغیب جامعه برای استفاده موثر از شاهنامه‌ در عرصه های اجتماعی- فرهنگی از دیگر اهداف این همایش می باشد.
یاحقی تاثیر فرهنگی شاهنامه در طول تاریخ بر شاخه‌های مختلف هنر ایرانی، تاثیر شاهنامه در شکل گیری فرهنگ بصری- تجسمی و هنر و زیباشناسی اسلامی- ایرانی و بررسی تاثیرات و تاثرات میان انواع جنبه‌های فرهنگی- هنری زندگی اجتماعی ایرانیان و شاهنامة فردوسی را از محورهای اختصاصی این همایش عنوان کرد.
وی ادامه داد: سنت های شاهنامه خوانی در میان اقوام مختلف ایرانی، ظرفیت های هنری و فرهنگی ت‍وس‌ در گسترش فرهنگ شاهنامه، شاهنامه در موزه ها و گالری های جهان، شاهنامه، انیمیشن، و نمایش عروسکی و زبان تصویری شاهنامه و هنرپژوهی در بررسی مجلس‌نگاری‌ و نگاره های شاهنامه از دیگر محورهای این همایش است.