پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

ایران درودی

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از چاپ پانزدهم کتاب «در فاصله دو نقطه» (زندگینامه خودنوشت استاد ایران درودی، نقاش پیشکسوت ایران) بااشاره به زحمات بسیار این هنرمند به فرهنگ و هنر ایران از راه‌اندازی بنیاد و موزه ایران درودی خبر داد. همچنین در این مراسم درودی از چگونگی نگارش این کتاب برای حاضران سخنرانی کرد.ه گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از پانزدهمین چاپ زندگینامه خود نوشت استاد ایران درودی نقاش شهیر ایرانی با نام «درفاصله دو نقطه» عصر دیروز جمعه، 15 آذرماه، با حضور خود هنرمند، علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و تعدادی از هنرمندان و اهالی قلم چون؛ کامبیز درم‌بخش، حسین محجوبی، اسدالله امرایی، سیف‌الله صمدیان، نیکی کریمی، حسن فتحی، منیژه حکمت، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
مرادخانی در این آیین گفت: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک موزه هنرمند پیشکسوت و برجسته کشور، استاد ایران درودی راه‌اندازی شود. درودی برای هنر کشور، به ویژه موزه هنرهای معاصر تهران زحمات زیادی کشید و آثار مهمی از این هنرمند در گنجینه موزه نگهداری می‌شود.
وی افزود: چند سال پیش در پاریس به ایران درودی گفتم که فعالیت شما بیشتر باید در ایران باشد و به امید خدا با آغاز به کار موزه این هنرمند در آینده‌ای نزدیک بیشتر شاهد حضور ایشان در رویدادهای هنری کشور باشیم.
همچنین ایران درودی در این برنامه با تشکر از حاضران در مراسم گفت: نمی‌دانم چگونه باید از شما تشکر کنم که برای رونمایی از کتاب نویسنده‌ای که ادعایی در نویسندگی ندارد، سنگ تمام گذاشتید.
وی افزود: من ادعای هیچ چیز ندارم. من تنها یک ایرانی متوسط با استعداد متوسط و با عشق بزرگ و پایان‌ناپذیر به سرزمینم هستم. نخست به ایرانی بودن افتخار می‌کنم و سپس به خراسانی بودن، که سرزمین فردوسی است.
درودی همچنین به چگونگی تالیف کتاب «در فاصله دو نقطه» اشاره کرد و گفت: کتاب «در فاصله دو نقطه» معجزه زندگی من بود و شما مرا با این کتاب شناختید و این کتاب در چنین روزی سبب شد من با هموطنانم آشنا شده و عشقم را به آن‌ها ابراز کنم.
این هنرمند همچنین اظهار کرد: چندین سال پیش من در سازمان ملل نمایشگاه آثارم را برپا کردم، اما متاسفانه به دلایل امنیتی مجبورم کردند تا آثار را جمع آوری کنم. من نیز به ناچار با دستانم تابلوها را پایین کشیده و به یک انبار هولناک در آخر شهر نیویورک بردم و در ادامه نیز مجبور شدم دوباره آن‌ها را حمل کرده و به پاریس ببرم. به همین دلیل یعنی حمل بسیار تابلوها دستان من از کار افتاد و نتوانستم دوباره نقاشی را شروع کنم و چون نباید بیکار می‌ماندم، نگارش کتاب را شروع کردم.
درودی درباره احتمال تالیف جلدهای دیگر این کتاب گفت: من جلد دوم کتاب را ننوشتم، زیرا برای من نقاشی بسیار مهم‌تر از نوشتن است.
درودی با تشکر از معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به برنامه‌اش برای راه‌اندازی بنیاد ایران درودی اشاره کرد و گفت: از چند سال پیش به دنبال راه‌اندازی بنیاد ایران درودی هستم و 190 اثر از مجموعه آثار مهمم را برای این بنیاد در نظر گرفته‌ام و امیدوارم به زودی همه دوستداران هنر شاهد آغاز به کار این بنیاد و موزه باشند.
درودی در پایان گفت: کشورمان ایران و هنرمندانمان را دوست بداریم و به این سرزمین ایمان داشته باشیم. ما گهواره تمدن بشری هستیم و ایران انسانیت را با تاریخ‌اش می‌نویسد.
احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این مراسم دقایقی را برای حاضران سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: ایران درودی در زمره فرهیختگان جامعه ماست چون علاوه بر سال‌ها فعالیت در عرصه نقاشی به حوزه‌های دیگر مثل ادبیات، موسیقی و سینما نیز وارد شده و به همین دلیل وجهه‌ای متفاوت دارد.
وی افزود:  بسیار خوشحالم که دو روز پس از بزرگداشت استاد زنده‌یاد بدیع‌الزمان فروزانفر در موزه هنرهای معاصر تهران، امروز رونمایی چاپ پانزدهم کتاب هنرمند دیگری از کشورمان و سرزمین خراسان در موزه برگزار می‌شود.
در پایان این مراسم با حضور مرادخانی و آقایی از چاپ پانزدهم کتاب «در فاصله دو نقطه» رونمایی شد. همچنین تعدادی از آثار ایران درودی نیز در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد که حاضران در مراسم از این نمایشگاه دیدن کردند.