پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

«شاهنامه» الهام‌بخش شاعران و هنرمندان است

رانچسکو باندارین، معاون مدیرکل یونسکو در بخش فرهنگ، به مناسبت پایان هزاره سرایش شاهنامه و برگزاری همایش بین‌المللی «هزارمین سال سرایش شاهنامه فردوسی» پیامی ارسال کرد. وی با اشاره به اساسنامه یونسکو، فردوسی را به دلیل استفاده از شعر به عنوان ابزاری الهام‌بخش و آموزنده، حامل و پیشرو در اجرای رسالت یونسکو می‌داند.
در بخشی از آیین افتتاحیه این همایش، محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل کمسیون ملی یونسکو در ایران، پیام فرانچسکو باندارین، معاون مدیر کل یونسکو در بخش فرهنگ را به مناسبت پایان هزاره سرایش شاهنامه قرائت کرد.
باندارین در آغاز پیام خود آورده است: «یونسکو مفتخر است که یکی از تصمیمات اتخاذ شده در جریان 181امین نشست شورای اجرایی سازمان، به برگزاری رویدادهای ارزشمند ملی و بین‌المللی، برای بزرگداشت هزاره نخست سرایش شاهنامه فردوسی در جریان سال‌های 2010 و 2011 منجر شد.»
در ادامه این پیام با تاکید بر این موضوع که، «شاهنامه» فردوسی، پایه‌گذار اشعار والای حماسی در زبان فارسی و احیاگر و حیات‌بخش گونه‌ای روان از زبان فارسی شد، آمده است: «زیبایی خارق‌العاده «شاهنامه»، الهام‌بخش شاعران و هنرمندان حوزه‌های مختلف از جمله نقاشان مینیاتور و خطاطان بوده است. اشعار حماسی شاهنامه بنیان و اساس بسیاری از با ارزش‌ترین نسخ خطی جهان از جمله شاهنامه، بایسنقری بوده است که در سال 2007 در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید اما اثر فردوسی نه فقط به خط که به نمایش و نقالی نیز زنده است و به این ترتیب قرن‌ها پس از سرایش آن هم‌چنان آموزنده و اثرگذار است و دل‌ها را تسخیر می‌کند.»
معاون مدیر کل یونسکو در بخش فرهنگ، معتقد است «شاهنامه» فردوسی نقشی بسیار اثرگذار بر هوش و استعداد انسان و مشارکتی فعال در تولید دانش داشته است.
بخش دیگر این پیام به مهارت فردوسی در سرایش «شاهنامه» اشاره داشت، که در آن آمده بود: «فردوسی با مهارتی بی‌نظیر و با نوگرایی خاص خود صحنه‌های نبرد را در تاریخ و افسانه به تصویر می‌کشد و بدون این‌که خشونت را ترویج کند، درد سوگ و شوربختی را به خواننده منتقل کرده و چهره نامیمون و ناخوشایند جنگ را به تصویر می‌کشد و به این ترتیب خواننده را بر آن می‌دارد تا دوستی و محبت را بر احساس ظن و نفرت ارجحیت دهد. فردوسی به این ترتیب از شعر به عنوان ابزاری الهام‌بخش و آموزنده استفاده می‌کند و از این رو می‌توان او را حامل و پیشرو در اجرای رسالت یونسکو دانست.»
باندارین در پایان پیام خود، با تاکید بر این امر که شناخت جایگاه جهانی فردوسی تنها به فارسی‌زبانان ایران، افغانستان و تاجیکستان محدود نمی‌شود، عنوان کرد: «اعراب، هندی‌ها و مردم ترکیه نیز به این شناخت رسیده‌اند، ضمن این‌که قرن‌هاست شخصیت والای فردوسی در اقصا نقاط جهان شناخته شده و برای همه قابل احترام است. نام او در میدان فردوسی، در رم در ایتالیا و در کتابخانه‌های Wadham College در آکسفورد در انگلیس و در شهر Berat در آلبانی جاودانه شده است. فردوسی هدیه‌ای ارزشمند برای نسل بشر برجای گذاشت. به امید آن‌که «شاهنامه» او همچنان روشنگر راهمان در این هزاره جدید باشد.»
همایش بین‌المللی «هزارمین سال سرایش شاهنامه فردوسی» از دوم تا چهارم آذر در سالن مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی برپاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد