پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

محمود کیانوش

محمود کیانوش در سال 1313در مشهد زاده شد. دوره آموزش دبستانی را در مشهد و آموزش دبیرستانی را در تهران به پایان رساند. او در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران دانش­ آموخته گردید. از 12 سالگی به سرودن پرداخت. کیانوش یکی از شاعران معاصر است که اشعاری ساده و بی پیرایه می سراید . اشعار او در وصف انسان و طبیعت است و رابطه آنها بیشتر جنبه تعقل و منطق دارد تا احساس و عاطفه در واقع میتوان گفت شعر کیانوش بازتاب اندیشه­ ها و تاملات او درباره انسان و طبیعت است.شعرهایی که او در آنها به پیوند و ارتباط ذاتی انسان و طبیعت می پردازد، از زیبایی ویژه­ ای برخوردارند کیانوش شاعری است که ذهنش سرشار از مسائل مردم است. در مجموع کیانوش شاعری است که با بیانی ساده و روشن و توصیف زیبای طبیعت و ارتباط انسان با آن اشعار موثر و دلنشینی را آفریده است. گستره آثار او علاوه بر شعر و داستان، زمینه‌های دیگری چون ترجمه، نقد ادبی و داستان­ های کودکان را در برمی گیرد. سروده­ های او برای کودکان شهرت بسیاری دارند.بر همه اینها باید آثار روزنامه نگاری وی را نیز افزود.  او چندین مجموعه داستان و شعر نمایشنامه به فارسی برگردانده و منتشر کرده‌است. او از 1354به انگلستان مهاجرت کرده است. تا به امروز که 75ساله است در غربت  به سر می­ برد.

آثار

شعر

  1. شکوفه حیرت (مجموعه شعر)( 1343)
  2. ساده و غمناک (مجموعه شعر)( 1341)
  3. ماه و ماهی در چشمه باد (مجموعه شعر)(1347)
  4. قصیده‌ای برای همه (یک شعر بلند)
  5. آبهای خسته (مجموعه شعر)(1349)
  6. خرخاکیها، یونجه‌ها و کلاغها (مجموعه شعر)
  7. ناگهان انسان و زمینش (یک شعر بلند)
  8. از پرنده‌ها و انسان (مجموعه شعر، به انگلیسی)
  9. شبستان    1340

داستان

  1. در آنجا هیچ کس نبود (مجموعه داستان کوتاه)
  2. مرد گرفتار (یک داستان بلند)
  3. غصه‌ای و قصه‌ای (هفت داستان پیوسته)
  4. و بلا آمد و شفا آمد (مجموعه داستان کوتاه)
  5. حرف و سکوت (رمان)
  6. برف و خون (رمان)
  7. غواص و ماهی (رمان)
  8. در آفاق نفس (رمان فلسفی)
  9. در طاس لغزنده (مجموعه داستان‌های کوتاه)

نقد ادبی

  1. بررسی شعر و نثر فارسی معاصر (مجموعه مقالات)
  2. شعر فارسی در غربت
  3. زن و عشق در دنیای صادق هدایت و نقدی تحلیلی و تطبیقی بر بوف کور
  4. نظم، فضیلت و زیبایی (تاملاتی در فلسفه هنر و ادبیات)

ترجمه‌ها

  1. به خدای ناشناخته - جان اشتان بک
  2. زنی که گریخت - دی. اچ. لارنس
  3. مالون می‌میرد - ساموئل بکت
  4. سیر روز در شب - یوجین اونیل
  5. جلاد - پرلاگر کوئیست

نظرات 2 + ارسال نظر
علی خراسانی پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:30 ق.ظ

جناب محسن آقای رحیمی عرض سلام می کنم به جنابعالی که خوش ذوق ووطن دوست وداناهستید بنده امروز21 تبر90با آثار وگزیده های ذوق سلیم تان
آشنا شدم وبه همت شما همشهری فرهیخته وبا معرفت آفرین ها گفتم.این ناچیز هم مشهدی وبچه بالا خیابان هستم وشهر ومحله ام رادوست دارم.همچنین به همشهری هایم بویژه اگر مثل شما
با ذوق وبا وفا باشند خیلی ارادت دارم موفق باشید
دوستدار شما -علی خراسانی

با پیام سراسر مهر و آزرمتان، این کمینه را شرمنده نمودید.

مِشدَ پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:42 ق.ظ http://meshad.mihanblog.com

با سلام خیلی خوشحالم که افرادی هستند که به سرزمینشان چنین عشق می ورزن
در مورد مطلبی که که گفتید برای میدان فردوسی برای من خیلی عجیب است گروهای اسلامی می گویند کار شهرداری است برای خاموش کردن گرانی بلیت ها گروهها دیگر این را به تند رو های اسلامی نصبت می دهند ولی جالب است من تحقیق کردم دیدم شهرداری وقتی جایی را نقاشی می کند به صاحب ملک اطلاع می دهد مثلا در چهار راه خیام روی دیوار پادگان روبروی ورزشگاه آستان قدس نقاشی کشیده
در ضمن این کار نقوش شاهنامه دوبخش داشت بخش اول راست میدان (طرف ششصد دستگاه ) انجام شد و بعد از چند ماه روبروی آن ، به نظر من این پاک شدن ها که با گرانی کرایه ها همزمان شده بیشتر دست شهرداری درمیان باشد تا گروهای تند رو چون قرار شده این نقاشی این بار در دیوارهای باغ استان قدس تکرار شود و به گفت رییس سازمان فرهنگی شهر داری بخشی از این کار استان قدس می کند
برای من جای شبه است که چرا استان قدس که هیچ گاه و یا بهتر است بگویم در بیشتر اوقات عقب نشینی نمی کند و یا زمانی زیادی می برد که عقب نشینی کند چه طور یک شبه به عقب برگشت
در ضمن قرار شده همان نقوش بردوارها کشیده شود
اگر گروههای تند رو این کار را کرده بودن الان باید نگاره هایی از شهدای جنگ انجا بود یا از حرم امام رضا
البته من قصد دفاع از گروهی را ندارم و فقط ان چه را که فکر می کردم درست است را بیان کردم شاید به دردتان بخورد
ببخشید وقت شما را گرفتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد