پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

خدای نامه، اصلی‌ترین منبع شاهنامه به خط پهلوی ساسانی است

کتاب خدای ‌نامه به خط فارسی میانه یا پهلوی ساسانی از جمله مهمترین و اصلی‌ترین منابع شاهنامه است. اصل این کتاب از بین رفته اما ترجمه آن اکنون موجود است.خدای نامه به زبان پهلوی شامل تاریخ حماسی ایران و تاریخ سلاطین ایران پیش از اسلام است. این کتاب در دوران ساسانیان تنظیم شده و در منابع یونانی نیز بسیار درباره آن نوشته‌اند. همچنین برخی از نویسندگان یونان باستان به گسترش داستان‌های پهلوانی میان ایرانیان اشاره کرده‌اند.

مریم دارا، دانشجوی دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی به ایبنا گفت: نام پهلوی از داستان‌های پهلوانی و شاهی برگرفته نشده بلکه پهلوی از اسم منطقه‌ای به نام پهله شامل شمال خراسان و گرگان گرفته شده است.
این پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران به آثار کتابی یا متصل به زند اوستا که در شاهنامه استفاده شده اشاره کرد و افزود: زند، ترجمه‌‌ای از زبان اوستایی به زبان پهلوی است که به این عمل در اصطلاح زندنویسی گفته می‌شد.
وی خدای‌نامه را یکی از منابع کتابی یا متصل، مهم شاهنامه دانست و گفت: اصل این کتاب از بین رفته اما ترجمه آن باقی مانده است و می‌تواند مرجع معتبری برای تاریخ پژوهان و شاهنامه‌شناسان باشد. 

کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه سخنانش به حکومت اشکانیان نیز اشاره کرد و افزود: مدت زمان حکومت اشکانی از 247 پیش از میلاد تا 224 میلادی است و به صورت حکومت ملک‌الطوایفی و منطقه‌ای اداره می‌شده است.

وی با بیان اینکه سه نوع نگارش یونانی، یونانی ـ اشکانی و اشکانی در زمان حکومت دوره اشکانی وجود داشت، گفت: خط یونانی به عنوان خط رایج دوره اول حکومت اشکانی به شمار می‌رفت.

وی افزود: خط اشکانی از «آرامی» گرفته شده و دارای 22 نشانه، صامت‌نگار، حروف مصوت‌های مرکب و حروف جداگانه است. جهت نوشتن این خط از راست به چپ بوده است.

پژوهشگر دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: از دیگر ویژگی‌های خط اشکانی، نداشتن جنسیت، شمار و صرف نشدن افعال است. صرف افعال در دوره میانه به طور معمول توسط فاعل جمله انجام می‌شده است. از جمله آثار فارسی میانه سفال نوشته‌های نسا در عشق‌آباد، بنچاق یا قباله فروش تاکستان در اورامان کردستان و کتیبه اردوان در شوش است.
دارا کتیبه‌های دو زبانه ساسانیان شامل اردشیر اول در نقش رستم، شاپور اول در نقش رجب، کعبه زردشت، حاجی آباد (نزدیک تخت جمشید) و هرمز در نقش رستم را از دیگر آثار برجای مانده از فارسی میانه برشمرد.
وی افزود: نرسه در پایکولی (عراق)، دورااُرپرس در ساحل فرات در سوریه (بر دیواره‌های معبد و سفال و پوست)، مجسمه هرکول (یونانی) و یادگار زریران و درخت آسوریک از دیگر آثار فارسی میانه است.
دارا به متن «درخت آسوریک» اشاره کرد و گفت: درخت آسوریک یکی از متن‌های دوره میانه محسوب می‌شود که اصل آن به زبان پهلوی اشکانی بوده است اما در زمان ساسانیان آن را به زبان پهلوی ساسانی یا فارسی میانه بازنویسی می‌کنند. بعضی از پژوهندگان چنین اعتقاد دارند که در زمان ساسانیان، مطالبی به منظومه درخت آسوریک الحاق شده اما این تنها یک نظریه است و نمی‌توان قاطعانه آن را پذیرفت.
وی به متن کهن «یادگار زریران» نیز پرداخت و افزود: متن کهنی که از دوره فارسی میانه به یادگار مانده، یادگار زریران نام دارد. این متن نیز به زبان پهلوی اشکانی بوده است و به پهلوی ساسانی یا همان فارسی میانه، بازنویسی می‌شود. البته یادگار زریران متنی غیر دینی است اما از اختلافی نام می‌برد که بر سر دین میان ایرانیان و تورانیان پدید آمد.

نظرات 4 + ارسال نظر
فرهنگسرای امیر کبیر دوشنبه 18 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:33 ب.ظ

با سلام .احتراما از شما دعوت میشود در نشست شاهنامه خوانی استاد شجاع پور که روزهای سه شنبه از ساعت 18-16 در فرهنگسرای امیر کبیر برگزار میباشد شرکت فرمایید ./پارک قیطریه .22212392

مهدیه جمعه 3 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 12:42 ب.ظ

سلام.با تشکر از اطلاعات خوبتون
میخاسم بدونم ایا امکان خرید یا دانلود این کتاب با ارزش خدای نامه وجود داره؟

با سلام
اصل این کتاب از میان رفته است
ترجمه هایی از آن با عنوان سیرالملوک موجود است

سوشیان یکشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 09:17 ب.ظ http://-

بسیار عالی،
سوال این حقیر خدمت پژوهشگران و محققین برجسته تاریخ باستان ایران ماقبل زرتشت و اوستا و ماقبل پادشاهان پیشدادی و کیانی مندرج در شاهنامه این است که آیا میتوان معنای نهفته در پشت پرده ظاهری چیدن سفره یا میز هفت سین بهنگام بر پایی جشن باستانی عید نوروز را در متون باستانی کشف کرد. یعنی سامان ها یا نظم های هفتگانه کیهانی و زندگی های هفت گانه انسانی. سوال دیگر این حقیر این است که آیا واژه معروف باستانی ماقبل پیدایش خاندان زرتشت یعنی " خویدوده " در اصل و ریشه به معنای ازدواج با محارم نبوده بلکه به معنای 《 خود تو ده تائی 》. یعنی اینکه خداوند متعال در نظام احسن آفرینش مبداء هر فرد انسانی را از یک خانواده خودی ده عضویی مشتمل بر پنج مرد و پنج زن ( به زبان دینی : پنج آدم و پنج حوای خودی ) با هدف زوجیت هر فرد انسانی با خود در قالب پنج زوج بنیادی و ملکوتی و تجربه عشق خویشتن به پنج روش مختلف آفریده است؟
در پایان سپاسگزار و تشکر بابت خدمات ارزنده علمی شما.

ژانینه سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 12:24 ب.ظ http://-

با سلام
واژه xwaday با تلفظ خوا دای ریشه در زبان قوم ماد دارد و به زبان کردی امروز به معنای خداداد می باشد. و واژه namak با تلفظ نامک به معنای نامه کوتاه یا کوچک. لذا نامه کوتاه خدا داده یا الهی نامه به معنای کلام کوتاه خداوند که از آسمان نازل گردیده و به انسان ابلاغ گردیده باشد. آن نامه کوتاه باید اشاره ای مختصر بوده باشد در مورد آفرینش جهان و انسان توسط پروردگار. لذا آن نامه کوتاه باید قبل از پیدایش امپراتوری هخامه نشیان و پیدایش اوستا موجود بوده باشد و توسط زرتشت و اوستا بطور کامل سانسور و حل گردیده و محو شده باشد.‌ اضافه کردن داستان پهلوانان و پادشاهان در عصر اشکانیان و ساسانیان، آن نامه به تدریج بلند تر گردیده و ابومنصور و فردوسی هردو اشتباها آنرا شاهنامه نامیده اند. شاه نامه در اصل و ریشه به معنای نامه شاهان نمی باشد بلکه به معنای نامه بلند. نسخه هایی از آن نامه کوتاه خدا داده به احتمال قریب به یقین با حمله اسکندر مقدونی از ایران به یونان و اسکندریه منتقل شده باشد. از طرفی دیگر معلوم نیست که سلوکیان یعنی جانشینان اسکندر در ایران با آن اثر چه کرده اند. همچنین معلوم نیست که اگر چنین نامه کوتاه خدا دادی و از آسمان نازل شده حقیقتا و به راستی قبل از زرتشت و هخامه نشیان وجود داشته بوده باشد به چه خطی بوده و روی چه چیزی نوشته شده است. این حقیر با خط میخی و فرهنگ و تمدن اقوام فارسی زبان سومری و ایلامی اطلاع و مطالعه ای ندارم. اما می دانم که نام خدای پدر قوم ایلام ( elam : ایل عام ) hu با تلفظ هو بوده و مقر فرمانروایی زمینی وی در پانتئون یا مجمع خدایان در شهر های شوش و اشان بوده است. نگهبان آن مجامع موجودی افسانه ای به نام humban با تلفظ هوم بان بوده است. در داستان معروف گیل گامیش سومری یک موجود افسانه ای دیگری با نام humbaba با تلفظ هوم بابا نگهبان جنگلی بوده است که در آن گیاه hum با تلفظ هوم می روئیده است که کشیدن برگ های خشک آن یا نوشیدن عصاره یا شیره آن باعث توقف گذر زمان و جوان ماندن می شده است. قوم سامی اکّد ( akkad : با تلفظ اک کد به زبان فارسی سومری به معنای کوتاه قد یا کوتاه نظر ) وارث اصلی فرهنگ و تمدن قوم سومر و بخشی از فرهنگ و تمدن ایلام واژه هو را اقتباس نموده و پیشوند " یا " را به آن افزوده و آنرا به یاهو ( یا خدا ) تبدیل کرده که بعدا به زبان عبری به یَهوَ مبدل گشته است و در عصر زرتشت هو ایلامیان به اَهو تبدیل گردیده است که به معنای هو آغازین یا ازلی می باشد. پسوند مزدا در اصل و ریشه بصورت مَزِدا بوده است و ریشه در مصدر زدودن بصورت امر نهی به معنای پاک نکن یا از یاد نبر. دو حرف را بین اَهو و مَزِدا نشانه مفعول بی واسطه می باشد. لذا معنای واژه و یا عنوان اوستایی" اهورامزدا " در اصل و ریشه عبارت بوده است از : هو آعازین یا ازلی را فراموش نکن و همیشه اورا به یاد داشته باش. آئین مزدیسنا هم در اصل و ریشه به معنای آئینی می باشد که یاد هو را فراموش نمیکند. واژه اوستا به احتمال قوی و قریب به یقین در ابتدای پیدایش به شکل هوستا بوده است که بصور امری به معنای هو را ستایش کن و بصورت خبری به معنای ستایش کننده هو می باشد. موبدان زرتشتی گیاه افسانه ای هوم را از فرهنگ و تمدن قوم فارسی زبان سومر به ارث برده اند و خود سومریان آنرا از فرهنگ قوم ایلام اقتباس نموده اند. اما در فرهنگ ایلامیان هوم در اصل و ریشه گیاه نبوده بلکه بصورت هوَم تلفظ می شده است که دو معنا دارد ؛ یکی از زبان آفریدگار که من هو هستم و دیگری از دیدگاه انسان به عنوان آفریده شده بصورت هوِ من یا خدای من. آیه شریفه قرآنی یعنی : قل هوَّ اللهُ احد ، در اصل و ریشه به معنای : بگو الله و هو یکی هستند یعنی این دو واژه هم معنا می باشند و این آیه از طرف پیامبر اسلام خطاب به سه قوم عرب و یهود و پارس ابلاغ گردیده است. واژه اوستایی امشاسپند قبل از پیدایش زرتشت توسط مردم ایران در اصل و ریشه به صورت زیر نوشته و تلفظ می شده است : پند های عام شاه. حرف س بین امشا و پند نشانه جمع بوده است. پیشوند امشا هم به معنای همیشه نبوده بلکه شاه عام یعنی پروردگار جهان و انسان و موجودات زنده و غیر زنده. آن شش پند بهمراه اهورا مزدا هفت پند چیز دیگری نبوده اند غیر از سامان ها یا نظم های هفتگانه کیهانی و زندگانی های هفتگانه انسانی که بینش و باور و جهان بینی انسان شناسی و هستی شناسی و خدا شناسی قوم فرا باستانی میترائی در عصر غار نشینی و امرار معاش از طریق شکار در سرزمین فرا زرتشتی ایران. آن بینش و باور غنی و حقیقی با پیدایش اوستا بطور کامل تخریب و دگرگونه شده است. خوشبختانه ما ایرانیان اکنون رسم چیدن سفره هفت سین بهنگام بر پایی جشن باستانی عید نوروز را به عنوان موثق و مطمئن ترین منبع در اختیار داریم که در پشت پرده رنگین و مجلل و باشکوه ظاهری آن کلام پروردگار در مورد چگونگی آفرینش جهان و انسان نهفته است و تاکنون نه خود ایرانیان و نه ملیت ها و اقوام دیگر به معنای آن پی برده اند. از دیدگاه آن قوم فرا باستانی یعنی آفرینندگان اولیه رسم چیدن سفره هفت سین حرف س حرف اول هفت شئی یا چیز نبوده است بلکه حرف اول واژه سامان به معنای نظم و زندگی. لذا اجداد دور دست ما ایرانیان برای کیهان یا جهان تنها یک سامان یا نظم قائل نبوده اند بلکه هفت تا سامان یا نظم کلی کیهانی و انسان در هر کدام از آن نظم ها دارای یک نوع زندگی دیگری می باشد. در سرزمین هند باستان هم خردمندان هندو یعنی سرایندگان وداهای چهارگانه یک کشف عظیم دیگری نموده اند که عبارت است از چرخه تولد و مرگ. اما خردمندان میترائی و هندو به نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان و وقوع مه بانگ های متوالی علم و آگاهی نداشته اند و آن دو کشف بزرگ یا آن دو کلام الهی - آسمانی ( نه ابلاغ شده در قالب وحی به گوش سر بلکه حاصل القائات و الهامات باطنی بر اثر مشاهدات ژرف نهفته ها در پشت پرده ظاهر واقعیت ) را نتوانسته اند به روش و زبان علمی شرح و توضیح و تبیین نمایند. هندوان کشف خودرا از طریق حلول روان یا تناسخ شرح داده و خردمندان میترائی سامان های هفتگانه کیهانی را به شکل طبقه بر طبقه و یا محیط و محاط تصور نموده اند که بعدا در یونان منجر به پیدایش ایده هفت آسمان ارسطو و یک زمین در مرکز آنها و در اسکندریه منجر به پیدایش هیئت یا نجوم بطلمیوسی و در بین مردم بابل و بعدا بین قوم عرب منجر به باور به سماوات سبع و الارض ( هفت آسمان و یک زمین ) می شود. خواب معراج یعقوب نوه ابراهیم و معراج نامه اردا ویرادف پارسی و خواب معراج پیامبر اسلام هرسه ریشه در آن جهان بینی میترائی دارند و خطوط هفتگانه روی جام باستانی جم هم ریشه در آن بینش و باور. امروز میتوانیم بدانیم مشروط بر اینکه بخواهیم، که چرخه تولد و مرگ افراد انسانی و به قول بودا فقط در چهارچوب زنجیره علت و معلول مادی یعنی فقط در بطن و در طول تسلسل تولد و مرگ کیهان بر اثر نوسانات باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان مقدور و میّسر یا امکان پذیر می باشد و میتواند حقیقت داشته باشد و نه از طریق حلول روان یا تناسخ. و سامان ها یا نظم های هفتگانه کیهانی خردمندان میترائی و سماوات یا آسمان های هفت گانه قرآنی و عوالم هفتگانه حکیمان و عارفان دینی و وادی های هفتگانه امر و تکوین و هفت شهر عشق بصورت طبقه بر طبقه و یا محیط و محاط وجود ندارند بلکه از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی پشت سر هم در فواصل زمانی کاملا معین و از پیش تعیین شده ( همیشه برابر با طول عمر کلی یا دهر کیهانی یعنی فاصله زمانی بین وقوع دو مه بانگ متوالی) با نظمی مطلق در چهارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس مفاد و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن به ظهور و پیدایش و کثرت می رسند و عمر خودرا سپری می نمایند و آنهم نه یک بار بلکه با درجات مختلف تکاملی فراوان بین دو سرحد یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال ایده آل و این دو سرحد در طول سفر بی پایان تکاملی و در بطن بینهایت ( و نه سفر بسوی بینهایت) و در محتوای کلیه جهان های موازی و مساوی و بیشمار بین دو نظام احسن آفرینش متوالی محصور و محدود باقی می مانند. چرخه تولد و مرگ هندوان و نظام های هفتگانه کیهانی و هفت زندگی انسانی و هفت شهر عشق ایرانیان هردو پیام شاد جاودانه بودن حیات یا زندگی برای تک تک افراد انسانی می باشند. در عوض پیام جاودانه بودن زندگی ارائه شده توسط ادیان توحیدی - ابراهیمی بخصوص مسیحیت و اسلام نمی توانند پیام شاد برای تک تک افراد انسانی محسوب شوند. چرا ؟ زیرا این دو پیام همراه با وعده عذاب های شدید جهنمی برای دیگران و دگر باوران و دگر اندیشان همراه می باشند و لذا مشروط اند و نه بدون قید و شرط. نتیجه اینکه این پیام ها نمیتوانند از طرف خداوند متعال و به امر وی و از آسمان به گوش سر بنیانگذاران و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع دینی این ادیان ابلاغ گردیده باشند. در پایان امیدوارم که سر خوانندگان گرامی را بدرد نیاورده باشم و توانسته باشم شمه ای ناچیز از دو نامه کوتاه خدادادی ابلاغ شده به دل و باطن خردمندان هندو و میترائی خدمت خوانندگان گرامی فارسی زبان ارائه داده باشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد