پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پری صابری: فردوسی را بالاتر از شکسپیر می‌دانم

نشست خبری نمایش ‌«رستم و اسفندیار» نوشته و کار پری صابری صبح سه‌شنبه 11 مهر در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد. وی می‌گوید فردوسی را بزرگ‌تر از شکسپیر می‌داند؛ ولی معتقد است زبان فارسی محدود است و درنتیجه شاهنامه آنگونه که باید در سطح جهان شناخته نشده است.به گزارش ایبنا، این نشست با حضور پری صابری و جواد رمضانی، مدیر تولید این نمایش برگزار شد.
صابری با بیان اینکه در تئاتر به دنبال معرفی فرهنگ ایرانی‌ام، اظهار داشت: بزرگانی چون حافظ، مولوی، فردوسی و نظامی ستاره‌های تابناک ایران محسوب می‌شوند و تمام اندیشه‌های ما را در خود دارند.  این اندیشه و تفکرات همیشه به روز است.
وی با بیان اینکه فردوسی را بالاتر از شکسپیر می‌داند، افزود: زبان فارسی زبان محدودی است. زبان فارسی بین‌المللی و شناخته شده نیست از این رو این متون آنگونه که باید در سطح دنیا معرفی نمی‌شوند.
صابری ادامه داد: گنجینه ادبیات فارسی شامل تم‌های بی‌نظیری است که در تمام دنیا خریدار دارد. با خواندن این داستان‌ها چیزهایی را متوجه شدم که قبلا کشف نکرده بودم. تمام خلقیات ما در ادبیات کهن ایران نهفته است.
وی گفت: سال‌های گذشته به نمایشی کردن آثاری از «شکسپیر»، «لورکا»،«پیراندلو» و«یونسکو» پرداختم ولی بعد از مدتی رفتم سراغ زبان مادری و قصه‌های فراوانی که در این ثروت ملی نهفته است. این زبان و قصه‌های آن بسیار اثرگذار است.
صابری در ادامه درباره عدم حضور چهره‌ها در نمایش خود توضیح داد: با حضور چهره‌ها خیلی موافق نیستم. البته اگر توانایی داشته باشند و بتوانند برای اجرای یک نمایش چندین ماه تمرین کنند حضور چهره‌ها بد نیست. ولی یک اثر هنری با حضور چهره‌ها حتما درجه یک نخواهد شد. 
جواد رمضانی در این نشست درباره تبلیغات شهرِی و قرداد نمایش گفت: 80 درصد فروش گیشه به گروه تعلق دارد. البته برآوردمان سنگین است و امیدوارم فروش گیشه بخشی از این هزینه‌ها را تامین کند. بقیه هزینه‌ها را مرکز هنرهای‌ نمایشی تقبل خواهد کرد.
رمضانی افزود: خیلی به فکر قضایای مالی نیستیم بلکه بیشتر به فکر مسایل اجرا‌ هستیم. چراکه صابری دوست داشت کارش به اجرا برسد چون سال گذشته در تالار وحدت اجرای خوبی نداشت.
وی گفت: به جز گیشه تئاترشهر، از موسسه ققنوس و سینما آزادی می‌توان بلیط نمایش را تهیه کرد. قیمت برای طبقه پایین 12هزار تومان برای بالکن 10 هزار تومان و روی پله‌ها 6هزار تومان است.
نمایش «رستم و اسفندیار» آبان و آذر در سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه می‌رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد