پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

برگزاری جشنواره شاهنامه‌خوانی عشایر و آیین‌های پهلوانی

جشنواره شاهنامه‌خوانی عشایر و آیین های پهلوانی امروز هشتم خردادماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.
شاهنامه در فرهنگ عشایر نقش مؤثری دارد
اردشیرصالح پور عضو گروه فرهنگ و هنر عشایری فرهنگستان هنر اظهار داشت: شاهنامه، میراث گرانسنگ فرهنگ و هویت ایرانی برای شناخت و معرفت شناسی ایران است.
وی افزود:معتقدم یکی از منابع شناخت فرهنگ و هویت ایرانی،شاهنامه است.
عضو گروه فرهنگ و هنر عشایری فرهنگستان هنر تصریح کرد: شاهنامه به عنوان میراث فرهنگ حماسی بشر قابل اعتناست.
وی عنوان کرد: شاهنامه بلافاصله در یکی از اماکن ورزشی(زورخانه) تأثیر بسزایی گذاشت و حتی در فرهنگ زورخانه ای نقش مؤثری دارد.
صالح پوراظهار داشت: دردوره صفویه مکانی به نام قهوه خانه در اصفهان محل تجلی گاه نقالان شد و آنها با تجمیع در این مکان به شاهنامه متوسل شدند و به نقالی و شاهنامه خوانی پرداختند. شاهنامه در آیین سخن‌وری متجلی شده و یکی از وجوه شاهنامه در این مورد است.
عضو گروه فرهنگ و هنر عشایری فرهنگستان هنرگفت:وجه سوم شاهنامه درفرهنگ عشایرایران است به این معنا که شاهنامه یکی از سنت های فرهنگ عشایرکشور به شمار می رود.
وی یادآورشد: در این جشنواره به نمایش و موسیقی توجه ویژه ای خواهیم داشت و در دو بخش باستانی و پهلوانی برگزار خواهیم کرد.
صالح پوراظهار داشت: ما سعی کرده ایم از ایلات مختلف نظیرقشقایی، بختیاری، لک ها، کردها، خراسن، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد استفاده کنیم چرا که سبک و سیاق عشایرخوانی درشاهنامه خوانی بسیار متفاوت از یکدیگراست.
وی عنوان کرد: یک عشایری شاهنامه را با گویش محلی به نگارش درآورده که جلد اول آن به زبان عشایری منتشر خواهد شد.
عضو گروه فرهنگ و هنر عشایری فرهنگستان هنر درادامه گفت: دراین جشنواره از ابوالقاسم دهقان ساکن روزستای ده سفیرالیگودرزتجلیل خواهیم کرد.

دعوت از بهترین مرشدان کشور در جشنواره شاهنامه‌خوانی عشایر و آیین‌های پهلوانی
فرهاد طلوع کیان دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای اظهارداشت:ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به عنوان میراث کهن ایرانیان به شمار می‌رود که شاهنامه دراین ورزش تأثیربسزایی گذاشته است.
وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته طی دوسال گذشته، فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در جلسه 518 شورای فرهنگ عمومی در تاریخ 10 آذر سال گذشته مصوبه ای مبنی بر ترویج آیین پهلوانی را تدوین کرد.
دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: در این مصوبه ضمن اشاره به اهمیت موضوع پهلوانی و زورخانه ای وظایف تک تک نهادها و سازمان ها در این مصوبه لحاظ شد. حتی حضور فدراسیون در فرهنگستان هنر باعث حل بسیاری از مشکلات اصلی این ورزش شد.
وی عنوان کرد:شعار فدراسیون در این جشنواره «احیای ورزش ملی و عزم ملی» است.
طلوع کیان اظهار داشت: شاهنامه فردوسی اصلی‌ترین منبع برای مرشدان است.
او گفت:متأسفانه ما در مورد مرشدان غفلت‌هایی کرده‌ایم که باید این کاستی‌ها را جبران کنیم.
دبیر فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای تصریح کرد: دراین جشنواره سعی کرده ایم از بهترین مرشدان همچون حجتی از یزد، ناری از سبزوار، گروه نوروزی از کردستانی و گروهی از کرمان را دعوت کنیم.
ایجاد جهانی فردوسی در پرونده ثبت هزاره شاهنامه
یاسرموحد فرد دبیر کل بنیاد فردوسی اظهار داشت: امسال با توجه به ثبت هزاره جهانی شاهنامه، مذاکراتی با فرهنگستان هنر و فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای انجام دادیم.
وی افزود:با پیگیری‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار است هر ساله جوایز فردوسی از سوی ایران برای میراث مکتوب جهانی اهدا شود.
دبیرکل بنیاد فردوسی تصریح کرد: ویژه برنامه‌های جشنواره ظهر امروز ساعت 30/13 در سرای اهل قلم نمایشگاه آغاز و تا هشتم خردادماه ادامه خواهد داشت.

رونمایی از آثار مصورشاهنامه برای کودکان و نوجوانان
مسعود ناصری سرپرست مؤسسه فرهنگی، هنری صبا اظهار داشت: مؤسسه فرهنگی، هنری صبا همزمان با فرهنگستان هنر از چهارسال پیش هم زمان با بزرگداشت روز فردوسی در کنارهمایش های علمی، پژوهشی اقدام به برگزاری بخش های تجسمی و هنری مربوط به نمایش شاهنامه کرده است.
وی افزود: سال گذشته نمایشگاهی از 30 صحنه ماندگار شاهنامه فردوسی در حدود 800 سال گذشته تصویر شده توسط اساتید برگزار شد و امسال هم این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد اما تفاوت نمایشگاه امسال با سال گذشته تکمیل صحنه ها است.
سرپرست مؤسسه فرهنگی، هنری صبا اظهار داشت: با همکاری کانون پرورشی کودکان و نوجوانان آثار مصورسازی شده برای کودکان توسط اساتید انجام شده که در زمان برگزاری جشنواره رونمایی خواهد شد.  

 پسکردجشنواره شاهنامه‌خوانی عشایر و آیین‌های پهلوانی به خرداد  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد