پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

فردوسی،هویت تاریخی ایران زمین را زنده کرد

رییس جمهور در آیین شبی با شاهنامه:فردوسی، هویت تاریخی ایران زمین را زنده کرد. 

دکترمحمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور، در نشست «شبی با شاهنامه» گفت: فردوسی پرچم انسانیت را در برابر خوی جاهلی برپاداشت. فردوسی آمد و هویت ایران زمین را زنده و مأموریت‌های تاریخی ملت ایران را یادآوری کرد. او همه عقاید توحیدی و عدالت‌خواهانه را در قالب بیانی بسیار ساده، پرجاذبه و مردمی و البته بسیار عمیق به نظم کشید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، «شبی با شاهنامه» با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی و مقامات فرهنگی کشور برای پاسداشت استاد توس حکیم ابوالقاسم فردوسی پنج‌شنبه شب (23 اردیبهشت) در موزه ملی ایران برگزار شد.
محمود احمدی‌نژاد در این مراسم با اشاره به نقش جهانی و تاریخی حرکت فردوسی اظهار داشت: خدای متعال انسان را آفرید و هم عالم را برای انسان آفرید، خدا انسان را جهانی آفرید، انسان در هیچ مرز و محدودیتی نمی‌گنجد و فراتر از مرز، ‌قبیله،‌ ملیت، جغرافیا،‌ نژاد، سیاست و اقتصاد است. خدا برای انسان، بالاترین نقطه کمال را پسندید، خدا خواست که انسان مثل خدا باشد و استعداد خدایی شدن را در او قرار داد. انسان جهانی است و باید خدایی باشد.
وی با بیان این‌که ایرانی‌ها همواره در طول تاریخ اولا موحد و ثانیا عدالت‌خواه بوده‌اند، اظهار داشت: این هر دو جزو اصول زندگی جهانی است، یگانه‌پرستی جز این‌که همه انسان‌ها تحت یک پرچم آرمان و قاعده و مسلک زندگی کنند محقق نخواهد شد. باور ما این است که در طول تاریخ، ایران و ملت ایران یگانه مجموعه‌ای بوده‌اند که به ظرافت دریافتند این اصول، بر جهان حاکم است.
به گفته رییس جمهور؛ در دوران امپراتوری بزرگ ایران، ما شاهدی نداریم یا شاهد قوی نداریم که آن امپراطوری بر پایه زور و سرنیزه بر پا شده باشد، بلکه بر عکس شاهد آن بودیم که اقوام گوناگون با طیب خاطر در کمال آزادی و برای بهره‌مندی از فرهنگ متعالی ملت ایران و منشور حاکمیت، بر پایه عدالت ملت ایران به دایره امپراتوری ایران می‌‌پیوستند. ایرانیان، تنها ملتی بودند که در طول تاریخ همواره پرچمدار یگانه‌پرستی و آزادی بودند.
احمدی‌نژاد ادامه داد: باور ما این است که برای تحقق جهان‌شمول انسان و حقیقت انسان، ملت ایران، مأموریت بسیار بزرگ و تاریخی دارد؛ گام‌های بلندی پیش از اسلام برداشته شد و آثار گذشته نشان می‌دهد که ملت ایران، تحقق این آرزو و آرمان را در حقیقت اسلام دید و آزادانه اسلام را انتخاب کرد.
وی اضافه کرد: باور ما این است که خدای متعال برای برپایی عدالت و یگانه‌پرستی در جهان، ملت ایران را برگزید و این مأموریت را از طریق پذیرش اسلام بر دوش ملت ایران قرار داد. اما در کمتر از 40 ،50 سال، مسیر حاکمیت آن زمان، از یگانه‌پرستی، عدالت و آزادی منحرف شد و جاهلیت عرب، تعصبات،‌ خودخواهی‌ها و کشورگشایی‌ها به نام اسلام و یگانه‌پرستی حاکم شد.
این مقام مسوول با بیان این‌که در این‌جا نقش فردوسی و شاهنامه به خوبی روشن می‌شود، یادآور شد: چرا به او حکیم می‌گوییم آیا به این خاطر که اندیشه‌های فلسفی نابی داشت یا خیر و شر را به خوبی می‌شناخت؟ به نظرم مهمتر از همه این‌ها این بود که فردوسی بزرگ‌ترین و مهمترین ضرورت زمان و تاریخ را به درستی تشخیص داد و احیای هویت ایران، همان هویت یگانه‌پرستی و عدالت‌خواهی را سد مستحکمی در برابر جریان انحراف قرار داد.
احمدی‌نژاد افزود: کاری که فردوسی کرد در واقع برپاداشتن پرچم انسانیت در برابر خوی جاهلی است که به نام انسانیت برپا می‌شد؛ فردوسی آمد و هویت ایران زمین را زنده کرد مأموریت‌های تاریخی ملت ایران را یادآوری کرد، همه عقاید توحیدی و عدالت‌خواهانه را در قالب بیانی بسیار ساده، پرجاذبه و مردمی و البته بسیار عمیق به نظم کشید.
به گفته وی؛ فردوسی هنوز مظلوم است برای این‌که ما جلسات بسیاری برگزار می‌کنیم تا اثبات کنیم که او مسلمان و موحد بوده در حالی‌که فردوسی احیاگر توحید و عدالت‌خواهی است، مرزها را به دقت هر چه تمام‌تر ترسیم کرد و یک بیداری و آگاهی تاریخی آفرید.
رییس جمهور آثار حرکت فردوسی را در برپایی حکومت صفوی عنوان کرد و گفت: نه این‌که حکومت صفوی همه خواسته‌ها و معیارهای فردوسی را رعایت کرد خیر، که اگر رعایت می‌کرد تا امروز مانده بود.
به گفته رییس دولت دهم؛ برخی تقابل اسلام با ایران را مطرح می‌کنند که این، نکته‌ای انحرافی است، هیچ ظرفی در عالم به استعداد و ‌توانمندی ظرف ملت ایران برای بازتاب توحید وجود ندارد، در طول تاریخ، ملت ایران در راه ارزش‌های انسانی متحمل سختی‌های بسیاری شد.
احمدی‌نژاد ادامه داد: تا زمانی‌که ایران، سرافراز باشد، ظالمان، بیدادگران و انسان‌کش‌ها جایی برای عرض اندام ندارند زیرا فرهنگ پر جاذبه ایران به محض شکوفایی به سرعت همه جهان را می‌گیرد.
وی با بیان این‌که نام ایران تنها نام یک جغرافیا، یک نژاد و یک ملیت نیست تصریح کرد: نام ایران یعنی امید به تحقق همه آرزوهای تاریخی بشر، ایران یعنی آزاداندیشی، عشق به دیگران، عشق به انسان، عدالت‌خواهی، کرامت انسان، دفاع از حق و مظلوم و ایستادگی در برابر متجاوزان و ظالمان است. اندیشه و مشی رستم و آرش مشی و اندیشه نجات‌بخشی است و سرتاسر شاهنامه توحید است.
به گفته وی؛ بسیاری تلاش کردند که نام و عشق ایرانی شاهنامه را از زندگی و اندیشه ما دور کنند؛ تهمت‌ها زدند تا شاهنامه را در مقابل هویت حقیقی ملت ایران معرفی کنند این‌ها اتفاقی نبوده و نیست، تجربه تاریخی نشان داده که ملت ایران هر گاه حقیقت، هویت و توانمندی‌های خود را پیدا کرده، حرکتی ایجاد می‌کند که همه معادلات جهان را به نفع او برهم خواهند زد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد