پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

فردوسی و زبان فارسی

از سه‌شنبه 19/2/1389 فضای شهر مشهد را پارچه­نوشت­هایی با عنوان «فردوسی و زبان فارسی» را  آیین­‌بندی کرده است. 5سال پیش نیز با چاپ چنین پارچه­نوشت­هایی که عکسی از حکیم ابوالقاسم فردوسی را با بیت " به گفتار پیغمبرت راه جوی   دل از تیرگی‌ها بدین  آب شوی" را در پایین آن نویسانده بودند. اما همین نشانه­های کوچک از فردوسی را هم تاب نیاورند. و در سال پایان هزاره­ی سرایش شاهنامه(1388) کوچکترین ارجداشتی از سوی هیچ ­یک از نهادهای پرهزینه و بی­سود شهر و استان در زادگاه فردوسی انجام نشد.پارچه­نوشت­ها که اکنون به در و در دیوار شهر آویخته شده است ، اگر چه به سان «نوش­دارو پس از مرگ سهراب » است و در این چند روزه که بارها چشم آن کشیده­ام تا بینم کسی از شهروندان مشهدی که سال­هاست هویت و فرهنگ مایه­ورشان را فراموش کرده­اند، به این پارچه­نوشت­ها می­نگرد یا به ابرنمایشگرهای شهر هنوز کسی را  ندیده­ام تا در پای این کوچکترین یادها از فردوسی در شهرش دست­کم درنگی کوتاه کند. اما باز همین کارک در این وانقسای بی­فرهنگی و بی­هویتی برای فرهیختگان غنیمتی است. توس(مشهد) که مردخیزترین شهر جهان است و شمار دانشورانش به شمار نیاید؛ امروز در وضعیت فرهنگی اسف­باری به سر می­برد، که به دید من بی­خبری و از خودباختگی،مردمانش مهم­ترین دلیل آن است.این بزرگداشت­ها کمترین بهره­اش این است که دست­کم به یاد چند تن می­اندازد که میراث­بر چه بزرگانی­اند، نام­هایی که در زیر می­آورم؛ شمار اندکی از این دانشی­مردانند که برخی از مردم توس اینک حتی نام آن­ها را برای یک بار  هم نشنیده­اند؛آنان را به ما نیاز نیست که نام خیابانی یا میدانی را در شهر به نام آنان کنیم که نام برخی از آنان  را فرنگیان در ماه ثبت کرده­اند این ماییم که برای فرو نرفتن در گرداب بنیان­کن بی­هویتی نیازمند چنگ زدن به دامن آن­ها داریم؛ و این شما و چندتا از این نام­ها؛جابر بن­حیان توسی( پدر دانش کیمیا chemistry)، شیخ طوسی(شیخ الطائفه، نوسینده 2کتاب فقهی از کتب 4گانه شیعه)،ابوالقاسم فردوسی(پدر فرهنگ ایران)،اسدی طوسی(نویسنده­ی نخستین فرهنگنامه­ی برجامانده به زبان پارسی دری)،دقیقی توسی(شاعر پیش­کسوت فردوسی)، خواجه نصیرالدین توسی( مهندس نخست، آن چنان دانشور است که به سخن نیاید)،خواجه نظام­الملک توسی (بنیانگذار مدارس نظامیه­که­کالج­های اروپا تقلید از این مدارس بود) حجه­الاسلام محمدغزالی(نویسنده­ی احیا علوم دین که فرنگیان آن را دایره­المعارف علوم اسلامی می­دانند،فرنگیان و تازیان او را بیشتر از هم­شهریانش می­شناسند)،احمد غزالی، شرف­الدین مظفر بن محمد طوسی(ریاضیدان و اخترشناس،اختراع اسطراب خطی یکی از کارهای وی­ست،او یکی از گمنام­ترین­هاست)،ملک­الشعرای بهار(واپسین قصیده­سرای بزرگ ادب پارسی دری)،اخوان ثالث،دکتر شریعتی،مرتضی مطهری(بنیادگذران اندیشه­ای خیزش بهمن 57)

نظرات 2 + ارسال نظر
سعید شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:14 ق.ظ http://saeidan.mihanblog.com

سلام دوست عزیز.
با اجازه شما این مطلب رو تو وبلاگم می ذارم البته با نام شما.
اما قبلش لازم می بینم که قبلش کمی اصلاحات املایی روی متن انجام بدم نظیر: آیین=> آزین--- ابوالقاسن=>ابوالقاسم---تیریگ ها=>تیرگی ها---غمنیمتی=>غنیمتی---دانشی مردان=>دانش مردان و نمونه های دیگر که ذکرنمی کنم. فکر می کنم که شما هم بهتر است متن را بازبینی و اصلاح نمایید.
با تشکر سعیدان
(چرا بلاگ اسکای امکان ارسال نظر خصوصی نداره؟)

سعید شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:16 ق.ظ

فکر می کنم کلمه فارسی ای که به جای لغت انگلیسی "ایمیل" به اسم "یارانامه" درج شده اشتباه است و باید می نوشتید "رایانامه"!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد