پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

استاد فریدون جنیدی:تصحیح خالقی مطلق مقابله است، نه تصحیح

«نسخه‌ای که آقای خالقی مطلق از شاهنامه ارائه داده کاری بسیار ستودنی بادقت نظر بالاست که نسبت به کارهای پیش از خود نیز برتری‌های بسیاری دارد و من در تصحیح خود بهره بسیاری از آن بردم. اما این کار ویرایش اشعار فردوسی نیست؛ بلکه مقابله نسخ شاهنامه است.» این نظرات فریدون جنیدی است که می‌گوید به زودی تصحیحش از شاهنامه منتشر می‌شود.
 فریدون جنیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب افزود: با تمام ارزش‌هایی که تصحیح خالقی مطلق از شاهنامه دارد؛ اما به دلیل اینکه این اثر در معیارهای ویرایش نمی‌گنجد و در حقیقت یک مقابله است، گره‌کار شاهنامه‌خوانی را نمی‌گشاید. 
وی ادامه داد: تصحیحی که من از شاهنامه صورت دادم در 6 جلد تهیه شده که یک جلد آن پیشگفتار است و در آن تمام مباحث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، پزشکی، نجوم و سایر مسائلی که در شاهنامه مطرح شده را ارائه کرده‌ام. 
جنیدی اشاره کرد: تصحیح‌های سابق از شاهنامه گردآوری هستند؛ نه ویرایش؛و امکان تعیین میزان صحت ابیات را نمی‌دهند. 
جنیدی اظهار داشت: برای اینکه بتوانم صحت ابیات منسوب به فردوسی را بررسی کنم،   ۲۸ سنجه (میزان) در نظر گرفتم. اشعاری که از فردوسی است مانند آب روان از این سنجه‌ها عبور می‌کند.
 این شاهنامه‌پژوه گفت: سنجه‌های در نظر گرفته شده شامل سنجه زبان اوستایی، پهلوی، فارسی دری، شناخت رمز و راز شعر فارسی، شناخت جنگ‌افزارها و نحوه به کارگیری آنها، آرایش سپاه و میدان جنگ، زندگی اجتماعی ایرانیان در آن دوران، آیین پزشکی، نجوم و غیره است. 
وی مطرح کرد: یکی دیگر از این سنجه‌ها آیین «سپه کشی» است که تاکنون در شاهنامه آن را با عنوان «پهلوان» معنی کرده‌اند که کاملا نادرست است. 
جنیدی تأکید کرد: «سپه کش» فردی است که کارش جنگ نیست بلکه مسیر حرکت سپاه را تعیین می‌کند و از سوی دیگر وسایل و مایحتاج زندگی سپاه از قبیل خوراک، آب و جنگ‌افزارها را فراهم می‌کند. 
وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که همیشه مطرح شده اما مورد توجه قرار نگرفته است اضافه شدن ابیاتی به شاهنامه است که در این تصحیح آن ابیات با سایز کوچک‌تر آورده شده و در زیرنویس متن درباره آن‌ها توضیحی داده شده است. 
این شاهنامه‌پژوه افزود:
نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که شاهنامه خوانده می‌شود؛ اما اشکالات و ایرادهای آن همیشه از نظرها پنهان مانده که البته با نگاهی تیز می‌توان این نواقص را در شاهنامه یافت و به رفع آنها پرداخت. 
وی ادامه داد: این تصحیح ۲۳ تیر سال ۱۳۵۵ آغاز و ۲۳ تیر سال ۱۳۸۵ پایان یافت. پس حاصل تلاشی ۳۰ ساله در بازخوانی شاهنامه است و من احساس می‌کنم اتمام این کار بزرگ تحقیقی بعد از ۳۰ سال در حقیقت جایزه فردوسی به من است. 
وی تأکید کرد: حدود ۲ سال است که کارهای مربوط به تایپ، ویرایش و چاپ این اثر در حال انجام است و امسال ۶ جلد این کتاب در ۲۲امین نمایشگاه کتاب ایران توسط نشر بلخ وابسته به بنیاد نیشابور ارائه خواهد شد. 
جنیدی یادآور شد: با توجه به اینکه ۲۶ سال است در بنیاد نیشابور جلسه‌های شاهنامه‌خوانی برگزار می‌کنم و همیشه دیده‌ام جوانان پژوهشگر و علاقمندان به شاهنامه در گره‌گشایی ابیات شاهنامه با مشکل مواجه هستند، امیدوارم خورشید شاهنامه با این تصحیح خودش را نشان دهد و آینده خوبی را برای شاهنامه‌پژوهان رقم بزند.
نظرات 2 + ارسال نظر
... پنج‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 12:50 ق.ظ

هرکی ندونه فکر می‌کنه این آقا چه شاهکاری ارائه داده! در حالی که حتی ”پا گذاشتن” رو با ز نوشته؛ با کلی غلط املایی دیگه! این جناب حتی حاضره وزن شعر به هم بخوره و شاهنامه از حالت شعر دربیاد؛ تا مثلا یه دونه ”را” به بیت اضافه کنه. گاهی هم یه بیت از شاهنامه رو از ذهن خودش درآورده که هیچ جای تاریخ، اون شکلی نوشته نشده!
روزگار، روزگار ضحاکه؛ همون روزگاری که به گفته فردوسی، کردار فرزانه‌ها و منش آدمای باارزش، چیزی به حساب نمی‌اومد و دنیا به کام دیوانه‌ها شد. دیوانه‌ای مثل فریدون جنیدی که آزادانه برای خودش نظر میده و به خودش میگه محقق!

صادق شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1401 ساعت 10:27 ق.ظ

درود هنوز برای خیلی ها زوده که به شاهکار جنیدی پی ببرن جنیدی روان روشن ایرانزمینه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد