پژوهشکده زبانشناسی، متون و کتیبههای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،
نشست تخصصی با عنوان «آیا رستم را می توان ایندره هندی است؟» را برگزار
کرد.به گزارش
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط
عمومی پژوهشگاه
میراث فرهنگی و گردشگری، مریم دارا، عضو هیأت علمی پژوهشکده
زبان شناسی، متون و کتیبهها در این جلسه گفت: هر گاه به گذشته نظر افکنیم
مردمانی را میبینیم که بر بدیها پیروز شدهاند و در این نبرد به شکل
اسطورهها و حماسهها باقی ماندند و وارد ادبیات حماسی و شاهکارهای ادبی
چون شاهنامه ایرانی، مهابهارت هندی وسایر حماسهها شدند.
وی با اشاره به اینکه هنگام مقایسه میان اسطورههای مشابه دو قوم باید دقت و
ظرافت ویژهای داشت، تصریح کرد: نکاتی را باید در خاطر داشت که از آن جمله
میتوان به انطباق یا شباهت خویشکاری اسطورهها، برخی مراسمها و نیایش
مختص آنان جغرافیای باور ایزدان، ریشهشناسی نام و حتی گاهی ظاهر و لباس و
وسایل آنها اشاره کرد.
این استاد زبانشناسی با اشاره به نظرات متعدد درباره شباهت یا حتی یکی
بودن اسطوره ایندره و رستم افزود: از شباهتهای ایندره و رستم که زندهیاد
بهار نقل کرده به دنیا آمدن غیر معمول از پهلوی مادر است و اینکه هر دو در
کودکی پهلوانانی قدرتمند بودهاند.
دارا شکست ناپذیری و ثروت بخشی را از شباهتهای این دو عنوان کرد و گفت:
رستم پهلوان شکست ناپذیر، سوار بر اسب، پوستین پوش و درشت هیکل با موی سر و
ریشی پریشان است و ایندره نیز همین گونه توصیف شده است.
وی در بیان گوشهای از تفاوتهای ایندره و رستم افزود: رستم جوانمرد است و
همه جا به یاد خداست و فضایل اخلاقی و معنوی دارد ولی ایندره فاقد اخلاق
است.
به گفته دارا، ارج و قرب رستم تا امروز در میان ایرانیان باقی مانده است و
محبوبیت او هرگز کم رنگ نشده ولی ایندره در هند گاهی قدرتمند و بزرگترین
خدا شده و بعدها نیز از محبوبیتش کاسته میشود.
این زبانشناس اظهار کرد: در پایان میتوان نتیجه گرفت که چون جنگ و دفاع و
بلایای طبیعی در آن زمان ارزش فراوان داشته است رستم و ایندره قدرت گرفتند
و چون باید جنگجویی برتر از دیگران وجود میداشت تا همیشه پیروز باشد و
پیروزی آورد، در صدر قرار گرفتند.
دارا یادآور شد که، البته چنین عقاید و تفکرات و اساطیری به یک منطقه خاص
محدود نمیشوند و رنگ و روی آن منطقه را به خود میگیرد و تغییر و تفاوت
پیدا میکنند ولی ماهیت اصلی آنها یکی باقی میماند.
این استاد زبانشناسی افزود: بنابراین تفکر پیروزی مبارزه است که این دو را پدید میآورد و نمیتوان این دو را منبع دیگری دانست.