کتابهای تاریخی به اشتباه سومریان را مخترع خط دانستهاند؛یک ایرانشناس در نشست «کارکردهای شاهنامه در جهان امروز» با اشاره به کتابهای تاریخی گفت: هویت ایرانی به درازنای تاریخ اوست. ایران نخستین کشوری است که خط را اختراع کرد اما در کتابهای تاریخی میخوانیم که «سومریها» مخترعان خط بودهاند و به اشتباه این اختراع را به خود نسبت دادهاند.به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «کارکردهای شاهنامه در جهان امروز» عصر روز (6 آذرماه) به کوشش کانون ایران بزرگ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این نشست پیش از سخنان دکتر حسین وحیدی؛ شاهنامهپژوه، فاروق صفیزاده؛ ایرانشناس و نویسنده کتابهای تاریخی به سخنرانی پرداخت و درباره هویت ایرانیان و نخستین مخترعان خط مطالبی را ارایه کرد.
فاروق صفیزاده ایرانشناس و نویسنده گفت: برای هر جامعه، کشور و نژادی، هویت ملی مسألهای مهم محسوب میشود، هویت به این معناست که بدانیم که هستیم و در جهان امروز چه موقعیتی داریم. هویت از نظر جامعهشناسی نیز اهمیت بسیار دارد.
وی به هویت ایرانیان اشاره کرد و افزود: هویت ایرانی به درازنای تاریخ اوست. ایران نخستین کشوری است که دارای تمدن و شهر نشینی بوده حتی نخستین قومی است که خط را اختراع کرد. اما در کتابها تاریخی میخوانیم که «سومریها» مخترعان خط بودهاند.
این ایرانشناس و نویسنده کتاب «ادیان باستانی ایران» خاطرنشان کرد: در حالی که «سومر» یک واژه جعلی و ساختگی است. آنها قومی به نام «هوریک» بودهاند که نژاد ایرانی داشتند. در سدههای اخیر است که «هوریک» را به «سومر» برگرداندند و قومی جعلی در تاریخ ساختهاند.
نویسنده کتاب «فرهنگ نامهای آریایی» گفت: از سویی دیگر ایرانیان نخستین ملتی بودند که حکومتی برپایه دموکراسی بنا نهادند. واژه دموکراسی، در ایران به معنای عدالت بوده است. باز در اینجا اروپاییان دموکراسی را به یونانیان نسبت میدهند. در صورتی که دموکراسی یونان بر اساس بردهداری بود و بردهداران همه کاره بودند.
وی افزود: در ایران کهن، زنان همواره جایگاه برجستهای داشتهاند و جنس اول بهشمار میرفتهاند. این مسأله بازمیگردد به تمدن بسیار پیشرفته ایرانیان. تمدن غرب برای زن ارزشی قایل نیست و او را در حد کالا میبیند. همچنین در صنایعدستی هم میتوان هویت یک ملت را دید. صنایعدستی ایرانیان قدمتی هزاران ساله دارد.
دکتر حسین وحیدی نیز با اشاره سرودههای شاهنامه فردوسی گفت: اروپاییان تاریخ کهن ایران را نادیده میگیرند تا یونان را برکشند و همه چیز را از فیلسوفان و مردمان یونانی بدانند. حتی بخشهایی از شاهنامه را هم سخنانپنداری و افسانه وانمود میکنند تا تاریخ درازدامن ما را پنهان کنند و بگویند که سهم ایرانیان در تاریخ جهان، اندک است. باید هشیار بود و این ساختهها و بافتهها را باور نکرد. اوستا که از گرانبهاترین دفترهای فلسفی، روانشناسی، جامعهشناسی و تاریخ جهان است، گواه پیشینه بسیار ما ایرانیان است.
نگاهی به کتاب «پاسخ به تاریخ»
«پاسخ به تاریخ»، (پاسخی به فیلم 300 از دیدگاه متون تاریخی و باستانی) عنوان کتابی است که به همت فاروق صفی زاده نگاشته شده و به کوشش انتشارات پیام آپادانا منتشر شده است.
ایران زمین، یکی از کشورهای بسیار باستانی است که دارای تمدنی بس کهن است که بر اساس متون باستانی و تاریخی، تمدن و فرهنگ و هنر اولیه بشری از ایران به سایر ممالک از جمله مصر، یونان، چین و هند صادر شده است و اسناد و مدارک علمی وجود این ادعا را به ثبوت میرساند.
منشور کوروش هخامنشی، کهنترین بیانیه حقوق بشر جهان شناخته شده که مایه سربلندی ایرانیان و سندی ماندگار از گذشتهای سرافرازانه ایران آن روز جهان است. دانش، فرهنگ، اخلاق، ادبیات، هنر و دیگر علوم از ایران به کشورهای اروپایی رفته و از آن جا به دیگر کشورها گذر کرده است.
بیگمان فیلم 300 با شریر انگاری ایرانیان و مجسم ساختن آنها به عنوان نماد شر، فساد اخلاقی و خرابکاری یک توهین آشکار و جدی به تاریخ پرافتخار و مردم شریف ایران به شمار میرود.
فیلم 300 یکی از آخرین محصولاتی است که با هدف القای اعتقادی جدید ساخته شده است. این فیلم که ماجرای نبرد سهمگین 300 یونانی به اصطلاح دلاور در برابر یک میلیون سرباز پارسی است به گونهای مضحک رسالت ثقیل خویش را این گونه به دوش میکشد، در اولین نظر سربازان ایرانی به خصوص در تقابل با یونانیان جلب توجه میکنند. چهرههایی که در اولین نگاه یادآور نفرت بچهگانه یک شخص، گروه یا تفکر از ملتی است که به نوعی سعی کرده با چنین حرکتی آبی بر آتش خشم ریخته باشد.
فیلم 300 نیز مانند بسیاری از فیلمهای سیاسی هالیوود به شکل بیپایه و سطحی به تأکید فراوان مسایلی چون دموکراسی و آزادی میپردازد و در جای جای فیلم این مفاهیم به صورت آزار دهندهای به مخاطب القا میشوند.
در مقدمه این کتاب به نقل از واشنگتن پست در مورد فیلم 300 آمده است که فیلم 300 فیلمی است ساخته شده برای افرادی که بهرههوشی پایینی دارند و حتی توضیح داده نمیشود که فداکاری برای نجات ترموپیل چه اهمیتی دارد و هیچ سخنی درباره این که بعد از آن یونانیها از ایرانیها شکست سنگینی خوردند گفته نمیشود!
رسانههای یونان نیز این فیلم را به دروغپردازی متهم کردهاند و ضمن ابراز مخالفت خود از اکران این فیلم توهینآمیز و بهرهبرداری از تحریف تاریخ به خرج ایران و یونان و به نفع هالیوود، هدف این فیلم را حمله به ارزشهای فرهنگی ایرانیان و ضعیف نشان دادن این کشور دانستهاند.