پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

همایش علمی پژوهشی مخاطب شناسی شاهنامه در مشهد آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایلنا در مشهد،‌ سید سعید سرابی در افتتاحیه برنامه‌های بزرگداشت روز ملی فردوسی و همایش علمی پژوهشی مخاطب شناسی شاهنامه و شعر حماسی فارسی در تالار شریعتی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: آن چه از ادبیات شاهنامه بر می‌آید نشان دهنده این است که فردوسی بیش از پیش از همه کس به مخاطب شعر و سخن خود و تاثیری که باید بر خواننده و مخاطب بگذارد توجه داشته است.
 وی ادامه داد: فردوسی هم جانب خرد ناب و حکمت را نگاه داشته است و هم جانب دین و اخلاق و معنویت را.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: شاهنامه تلفیقی است از دین و دنیا، تلفیقی است از آموزه‌های دینی اسلام و منش‌های نیکوی ایرانی. به نظر می رسد راز ماندگاری شاهنامه همین جامعیت موضوع است.
 وی افزود: کمتر کسی است اعم از عارف و عامی و دیندار و دنیا دوست و وطن پرست و دستدار اهل بیت(ع) که با آن رابطه برقرار نکند. این جامعیت نشات گرفته از شخصیت خود فردوسی است فردوسی حکیم و شاعر و حماسه‌سرایی جامع و متعادل بوده است که هیچ وجهی از دین و دنیا و اسلامیت و ایرانیت را فدای هم نکرده است و همه را در کنار هم داشته است.
 دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: این راز ماندگاری فردوسی و شاهنامه است و دنیای ما در حال حاضر به این‌گونه تعادل و توازنی نیاز دارد، نابسامانی‌ها و اختلافات عصر ما دلیل اصلی‌اش نبود همین تعادل و توازن در انسان‌ها و جوامع است برای همین باید شخصیت‌هایی مثل فردوسی، و آثاری مثل شاهنامه بیش از پیش شناخته شود و به جامعه معرفی شود.
 وی حد فاصل روزهای ملی فردوسی و خیام را فرصت بی‌نظیر در حوزه فرهنگ و هنر و معرفی مفاخر دانست و گفت: باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان برنامه‌های متنوع و مختلفی را برای این سه روز تعریف کرده‌اند که شروع آن با این همایش علمی است مهم‌ترین کار ی که در منزلت فردوسی می‌توان انجام داد پرداختن به شان علمی فردوسی است باید تلاش کنیم تا فردوسی و شاهنامه را به جهانیان معرفی کنیم.
 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویٰ، برنامه ویژه گرامی‌داشت فردوسی در فرهنگسرای مصلی نژاد، بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در آرامگاه فردوسی، اهدای نشان فرهنگی و هنری فردوسی به 4 نفر از فرهیختگان و بزرگان عرصه علم و ادب و فرهنگ، کنگره شعر از توس تا نیشابور و بزرگداشت حکیم عمر خیام را از برنامه‌های این سه روز عنوان کرد.
 این مراسم، تقوی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی گفت: اگر تاریخ ادبیات فارسی را مرور کنیم شاهد ظهور شاعران و بزرگانی هستیم که حکم قله‌ای دارند که این فرهنگ بر وجود آنها می‌بالد.
 وی افزود: یکی از ویژگی‌های فردوسی این است که اولین و آخرین شاعر حماسه‌سرا محسوب می‌شود بعد از شاهنامه هیچ اثر حماسی قابل رقابت با شاهنامه سروده نشده است.
تقوی، خاطرنشان کرد: درباره شاهنامه و فردوسی با توجه به موقعیت و شرایط زمانی که می‌زیست و تحولات که در تاریخ رخ داده و جایگاهی که حماسه‌ها به تدریج پیدا کردند و رنگ باختند فردوسی هم آغاز گر و هم به کمال رساننده و هم به پایان رساننده آن بوده است.
 فرزاد قائمی، دبیر اجرایی این همایش، نیز گفت: 12 سال است این همایش علمی هر سال برگزار می‌شود، از مهر ماه سال گذشته فراخوان برگزاری این همایش را منتشر کردیم و امسال مخاطب شناسی شاهنامه و شعر حماسی فارسی را برجسته کردیم که 120 مقاله به این همایش رسید که پس از داوری‌های انجام شده 30 مقاله مورد پذیرش واقع شد که این مقالات در مجموعه‌ای که در همین همایش رونمایی خواهد شد با همین عنوان چاپ و منتشر شده است.
 در این همایش علاوه بر سخنرانی جلال خالقی مطلق و راشد محصل سه نشست برنامه‌ریزی شده است در نشست اول راشد محصل، سرافرازی و الهام هراتی در نشست دوم مریم صالحی نیا، مهشید گوهری، یاسر آسمان دوره، ده‌مرده، فرزانه حاجی حسین، فرزاد قائمی سخنرانی و به ارائه مقاله خواهند پرداخت و در نشست سوم میزگرد ساهنامه و اهمیت مواجهه فرهنگی و هنری با حماسه برای مخاطبان عام برگزار و فیلم انیمیشن سینمایی رستم و برزو پخش می‌شود.
 در این همایش همچنین شماره اول مجله مطالعات حماسی و پژوهش‌های اسطوره شناختی رونمایی و مه‌دخت پورخالقی سخنرانی کرد و کتاب مجموعه مقالات این همایش نیز رونمایی شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد