پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

برنامه های روز گرامیداشت حکیم توس اعلام شد

محدثه شوشتری-شهرآرا

بزرگداشت فردوسی، باز هم بدون رئیس جمهور!

بیش از 17سال‌ از تذکر جدی رهبری درباره سر و سامان دادن به توس می‌گذرد؛ تذکری که  در سال ‌75 در سفری که به زادگاه فردوسی داشتند، در یادداشتی در دفتر گردشگری پایگاه میراث‌فرهنگی این شهر تاریخی نوشتند: «به خاطر خبرهای اسف‌انگیزی که به من رسیده بود، از توس بازدید کردم. اکنون احساس من آن است که دولت موظف است با همت، به کار در این بخش بپردازد و آنچه تاکنون شده بسی کمتر از اندازه بایسته و شایسته است.»

در طول این 17 سال هنوز وعده‌های دولت‌هایی که بر سرکار آمدند، زمین مانده و حتی در گذر زمان چهره زادگاه فردوسی خدشه‌دارتر از گذشته شده است؛ سال‌هاست که کمیسیون‌ها و جلسه‌ها برگزار می‌شود، هر مسئول شعاری می‌دهد، هر ارگان دیگری را متهم به کم‌کاری در رفع نشدن مشکلات توس می‌کند و در نهایت در بر همین پاشنه بی مهری می‌چرخد!
هر ساله در این روز‌ها که در آستانه بزرگداشت فردوسی قرار می‌گیریم، سخن از پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد این شاعر حماسی بسیار گفته می‌شود، اما در عمل حتی مراسمی که در شان فردوسی باشد، برگزار نمی‌شود. نمونه آن 25 اردیبهشت سال گذشته بود که مردم توس ساعت‌ها در کنار آرامگاه فردوسی زیر باران منتظر حضور رئیس جمهور برای شرکت در بزرگداشت فردوسی ماندند و با وجود اعلام قبلی، احمدی نژاد نیامد و برای جبران این بی مهری، با تاخیر چند روزه مراسمی را در تالار وحدت تهران برگزار کردند.
به راستی اگر آن روز رئیس جمهور به توس می‌رفت، شاید تاکنون وزارت نیرو یعنی یکی از حلقه‌های مجموعه دولت خود عاملی نمی‌شد تا فضای شهر توس و آرامگاه فردوسی همچنان در مخاطره دکل‌های برق بماند؛اگر مسئولان و متولیان میراث فرهنگی سری به توس می‌زدند، امروز ساخت و ساز‌های این دیار تا پای ارگ توس نمی‌رسید.امسال هم که آخرین سال دولت دهم است، باز هم شاهد بی مهری به فردوسی هستیم، تا جایی که حتی رئیس دولت حاضر به حضور در مراسم بزرگداشت فردوسی در توس نمی‌شود و همه این‌ها در حالی است که همین چند ماه پیش برای بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی رئیس جمهور به شیراز رفته بود.
آن طور که معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی در خصوص جزئیات برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی خبر داده، قرار است مراسم امسال بزرگداشت فردوسی فقط با حضور مقامات استانداری خراسان‌رضوی برگزار شود.
علی‌اصغر رشید اعلام کرده است که بر اساس اخبار واصله هم زمان با مراسم بزرگداشت فردوسی در مشهد، همایشی با همین عنوان با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.
کنگره جهانی بزرگداشت ‌فردوسی در دانشگاه‌ فردوسی
در عین حال، هر چند مسئولان بلند پایه قصد آمدن به توس و دیدن مشکلات دیار فردوسی را ندارند، اما امسال با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد و بنیاد فردوسی، کنگره جهانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در تالار فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.
قرار است کنگره جهانی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور فردوسی‌شناسان کشورهای فارسی زبان؛ تاجیکستان، افغانستان و ایران از جمله فریدون جنیدی، قدمعلی سرامی، رضا اشرف‌زاده، محمدعلی ودود، دولت‌علی حاتم‌اف، سفیر کشور تاجیکستان در ایران، نصیر احمدنور، سفیر افغانستان در ایران و اسدا... امیری، رایزن فرهنگی افغانستان و شاه‌منصور شاه‌میرزا، نماینده تاجیکستان در سازمان اکو برپا ‌شود.از برنامه‌های جنبی هشتمین کنگره جهانی بزرگداشت فردوسی، رونمایی از تندیس رستم اثر علی اسدی با ارتفاع دو متر و 50 سانتی‌متر و عرض یک متر و 60 سانتی‌متر با کلاف فلزی و رویه گچ و سیمان و برپایی نمایشگاهی از آثار فرهنگی شهر غزنین از سوی نمایندگی رایزنی فرهنگی افغانستان در مشهد
است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد