پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

نگهداری شاهنامه‌ای دیگر در کتابخانه ملی ملک

شاهنامه‌ای مربوط به قرن 9 هجری و مکتب شیراز در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. در این شاهنامه دقت و ظرافت چندانی دیده نمی‌شود و تزئینات آن دارای ریزه‌کاری‌های کمی است، این امر نشان می‌دهد که نسخه مذکور در وقت کم و سرعت بالا به انجام رسیده است.به گزارش ایبنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، دکتر عبدالمجید شریف‌زاده، پژوهشگر هنرهای سنتی نسخه خطی شاهنامه فردوسی را که در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود  معرفی کرده است.
این اثر که با شماره ثبت 5986 در 938 صفحه و 27 مجلس در کتابخانه ملک نگهداری می‌شود، مربوط به قرن 9 هجری و مکتب شیراز است. در این شاهنامه در ابتدا و انتهای هر صفحه مهری زده شده و همچنین مهر کتابخانه شاهرخ تیموری به خط ثلث بر آن دیده می‌شود. در انتهای این نسخه هم دو مهر با نام ابراهیم سلطان سلیمان شاه و شمس‌الدوله مربوط به دوران قاجار مشاهده می‌شود.
این شاهنامه که صفحات آن در 25 سطر، 4ستون و به خط نستعلیق نوشته شده، دارای ویژگی‌هایی است که از آن جمله می‌توان به 6 مجلس اول آن اشاره کرد. در این 6 مجلس تمامی پادشاهان از دوره پیشدادی تا ساسانی با ذکر مدت پادشاهی به تصویر کشیده شده‌اند.
از دیگر مشخصات این نسخه که در نسخه‌های دیگر شاهنامه‌ها دیده نمی‌شود به تصویر کشیدن خلفای راشدین به جای ائمه اطهار(ع) به همراه پیامبر اکرم (ص) است که نشان دهنده دورانی است که مذهب سنی مورد توجه بوده است. در این نسخه صورت پیامبر اکرم(ص) به تصویر کشیده شده و برای نشان دادن قداست از نقش شعله‌های آتش استفاده کرده که این روش قبل از دوران صفویه و در مکتب شیراز رواج داشته است.
در این نسخه سه مجلس دیگر هم برخلاف سایر نسخ به تصویر کشیده است. مجلس دیدار اسکندر با اسرافیل که معمولا به تصویر کشیده نمی‌شود. نشان دادن مجلس رویارویی پادشاه مازندران با ایرانیان که به صورت نبرد نشان داده شده و در نبرد بین رستم و اسفندیار تیری که پرتاب شده یک شاخه است و به یک چشم اسفندیار برخورد کرده در صورتی‌که در اکثر نسخه‌ها تیر دوشاخه‌ای است که به دو چشم اسفندیار برخورد کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد