پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

بزرگداشت فردوسی با حضور فریدون جنیدی

همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت فردوسی مراسم بزرگداشت او در فرهنگ سرای شفق برگزار می شود. در این جشن فریدون جنیدی درباره فردوسی و شاهنامه سخن خواهد گفت. 

در این مراسم دکتر فریدون جنیدی درباره زندگی فردوسی، آثار و اشعار این شاعر ایرانی و جایگاه او در ادبیات ایران و جهان، نقش شاهنامه در هویت ایرانی و پیشینه داستان‌های شاهنامه سخنرانی می‌کند.
دکتر فریدون جنیدی، شاهنامه‌پژوه، ایران‌شناس، مدرس دانشگاه و نویسنده ایرانی و از پژوهندگان فرهنگ و زبان‌های باستانی در سال ۱۳۱۸در شهر نیشابور زاده شد. وی بیش از ۳۰ سال از عمر خود را برای ویرایش شاهنامه صرف کرده‌ است. از دیگر فعالیت دکتر جنیدی می‌توان به تأسیس بنیاد نیشابور در سال ۱۳۵۸ اشاره کرد.
جنیدى تا امروز هفت بار شاهنامه را ویرایش کرده که این شاهنامه تمام بیت‌هاى افزوده به شاهنامه را در برمى‌گیرد و همچنین براى هر کدام از این ابیات پنج دلیل افزوده شدن آن ذکر شده است. وی پیش از این کتاب‌هایى نظیر زندگى و مهاجرت آریاییان بر پایه گفتارهاى ایرانى، نامه فرهنگ ایران (۳ جلد)، داستان‌هاى شاهنامه (9 جلد)، حقوق بشر در جهان امروز و حقوق جهان در ایران امروز را به چاپ رسانده است. 
وی معتقد است کسى که شاهنامه را ویرایش مى‌کند، باید ابتدا با زبان‌هاى باستانى آشنا باشد، زیرا اصل شاهنامه از روى زبان‌هاى پهلوى و اوستایى ترجمه شده است. این پژوهشگر، آشنایى با اندیشه‌هاى دینى ایران باستان را از دیگر ملزومات یک مصحح شاهنامه مى‌داند. 
جنیدی می گوید: به دلیل ستمی که از زمان غزنویان با افزودن بیت‌های ساختگی به شاهنامه روا داشته‌اند، دریافت شاهنامه برای جوانان با دشواری همراه است. باید کسی می‌بود که بتواند شاهنامه را به درستی ویرایش کند. روان فردوسی و نیاکان، من را برانگیخت تا چنین کاری را پس از هزار سال انجام دهم.
وی با اشاره به شاعران مزد بگیر دربار غزنوی گفت: آن‌ها خود را به زری که از محمود می‌گرفتند، فروخته بودند و در شعرهایشان پهلوانان شاهنامه را کوچک می‌شمردند. پس حرکت فرهنگی وجود نداشت تا جلوی افزوده‌‌ها به شاهنامه را بگیرد. ما ایرانیان که به زنده بودن روان درگذشتگان باور داریم، باید بدانیم که هزار سال بود که روان فردوسی از این افزوده‌ها در رنج بود. خرسندم با ویرایشی که از شاهنامه انجام داده‌ام روان فردوسی را شادمان کرده‌ام.
حکیم ابوالقاسم فردوسی، حماسه‌سرا و شاعر بزرگ ایرانی در سال 329 هجری قمری در روستایی در نزدیکی شهر توس به دنیا آمد. فردوسی شاهنامه را که یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن فارسی است در سال ۳۷۲ خورشیدی به پایان رساند. طول عمر فردوسی را نزدیک به 80 سال دانسته‌اند، که اکنون حدود هزار سال از تاریخ درگذشت وی می‌گذرد. در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد