پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

پـــــــور تــــــوس

سال ۱۳۸۸،سال فردوسی بزرگ

نامگذاری سال 2009 به نام فردوسی

پیشنهاد ایران به یونسکو
نامگذاری سال 2009 به نام فردوسی
جام جم آنلاین: پس از ماه ها تلاش برای تدوین سندی مستدل درباره گذشت هزار سال از اتمام سرایش شاهنامه، دبیرکل بنیاد فردوسی از ارائه پیشنهاد رسمی ایران به یونسکو مبنی بر نامگذاری سال 2009 میلادی به نام خالق شاهنامه طی دو روز آینده خبر داد.
 یاسر موحدفر دبیرکل بنیاد فردوسی در گفتگو با مهر، از ارائه قریب الوقوع پیشنهاد رسمی و مستدل ایران به یونسکو در خصوص نامگذاری سال 2009 میلادی به نام "حکیم ابوالقاسم فردوسی" خبر داد.

وی با اشاره به آغاز به کار "کنگره بزرگداشت حکیم توس" تا ساعاتی دیگر، افزود: از امروز و به مناسبت بزرگداشت خالق شاهنامه، سومین کنگره "پاژ" با حضور بسیاری از شخصیتهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نویسندگان، شاعران و چهره های فرهنگی و فردوسی شناسان از کشورهای مختلف آغاز می شود و در کنار این کنگره نیز، از ساعاتی پیش جشنواره ای در ستایش حکیم توس در مجتمع فرهنگی هنری و سیاحتی شهید باهنر تهران برپا شده است که در آن تندیس اساطیر شاهنامه به نمایش درخواهد آمد و یک نمایشگاه نقاشی نیز برپا خواهد بود. ضمن اینکه کارگاه های مختلف نقاشی، کتاب، تولیدات فرهنگی، شاهنامه خوانی برای خانواده ها دایر خواهد بود.

دبیرکل بنیاد فردوسی در ادامه با اشاره به نشستی تخصصی که در خلال برنامه های کنگره پاژ برگزار می شود، گفت: در این نشست استادان شاهنامه پژوه و مسئولین فرهنگی ایران، افغانستان و تاجیکستان، نماینده فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دیگر شخصیتهای فرهنگی حضور می یابند. هدف از این نشست که از ساعت 17.30 تا 20 امروز (25 اردیبهشت) در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار می شود، ارائه پیشنهاد ایران برای نامگذاری سال 2009 میلادی به نام فردوسی است و در این جلسه این پیشنهاد به صورت رسمی به نماینده یونسکو تقدیم می شود.

موحدفر اضافه کرد: در این نشست دکتر فریدون جنیدی - رئیس هیئت امنای بنیاد فردوسی - مستندات تاریخی در خصوص اتمام هزاره سرایش فردوسی در سال 1388 (برابر با سال 2009 میلادی) را ارائه و پیشنهاد رسمی بنیاد و کشور جمهوری اسلامی ایران را به فاطمه فراهانی نماینده یونسکو تقدیم می کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به نامگذاری سال 2009 به نام فردوسی از سوی یونسکو، گفت: این پیشنهاد از سوی بنیاد فردوسی و با تلاشهای فراوان فریدون جنیدی به ثمر نشسته است و با توجه به مذاکرات قبلی با مسئولان فرهنگی یونسکو و دیدارهای دبیرکل هیئت امنای بنیاد با این مسئولان، نسبت به جلب نظر یونسکو در این خصوص بسیار امیدواریم. ضمن اینکه یونسکو اسامی 60 نفر از مفاخر جهانی را در فهرستی قرار داده و آنها را برای نامیدن سالهای مختلف در دست بررسی دارد که دو تن از آنها مولوی و رودکی بودند که سال گذشته و سال جاری به نام آنها بود و هست.

به گفته دبیرکل بنیاد فردوسی، محمدحسین صفار هرندی (وزیر ارشاد)، اسفندیار رحیم مشایی (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری)، محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، جواد شمقدری (مشاور هنری رئیس جمهور)، حسن حبیبی (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، میرحسین موسوی (رئیس فرهنگستان هنر)، بهمن نامورمطلق (دبیر فرهنگستان هنر)، منصور واعظی (دبیر شورای فرهنگ عمومی)، احمد احمدی (رئیس انتشارات سمت)، احمد مسجدجامعی (رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران)، علی اصغر شعردوست (دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور)، سعید بابایی (رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی)، سعید پورعلی (معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی)، حسن انوشه (رئیس دانشنامه ادب فارسی)، هاشمی (مدیرکل همکاری های فرهنگی هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات)، محمد رجبی (رئیس موسسه فرهنگی اکو)، فرامرز تمنا (مدیر امور فرهنگی افغانستان در موسسه فرهنگی اکو)، شهاب الدین شجاع (استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران)، همدم (وزیر اسبق فرهنگ تاجیکستان)، محمدعلی اسلامی ندوشن (رئیس ایرانسرای فردوسی)، ایرج حسابی (رئیس بنیاد پروفسور حسابی)، قدمعلی سرامی و محمدحسین طوسی وند (اعضای هیئت امنای بنیاد فردوسی) و تنی چند از معاونان سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و جهاد دانشگاهی از دعوت شدگان به این کنگره اند.

نظرات 2 + ارسال نظر
ارسال اس ام اس رایگان به 3000 نفر یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 10:42 ب.ظ

سلام دوست عزیز . با عضویت در این گروه میتونی 3000 اس ام اس رایگان از اینترنت به موبایل دوستات بفرستی.

اینم ایدی من کاری داشتی در خدمتم . sahar_tala59

اینم آدرس گروه :

http://www.tejaratshop.com/modules.php?name=News&file=article&sid=338

محمد دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 09:36 ق.ظ

روز و شبتون بخیر دوست عزیز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد